Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti. Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Asiakaslähtöisyyden ilmeneminen sairaanhoitopiirien strategioissa
Pulkkanen, Noora (2011)
Pulkkanen, Noora
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120817625
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120817625
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää asiakaslähtöisyyden ilmentymistä sairaanhoitopiirien strategioissa. Asiakaslähtöisyys valittiin tarkastelukulmaksi, koska käsitettä on käytetty erilaisissa yhteyksissä sosiaali- ja terveydenhuollossa. Lisäksi käsite on monimerkityksellinen ja sisältää useita alakäsitteitä. Sairaanhoitopiirit käsittelevät asiakaslähtöisyyttä, mutta onko sitä liitetty osaksi heidän strategisia suunnitelmiaan.
Asiakaslähtöisyyttä on määritelty opinnäytetyössä eri ammatillisten lähteiden ja niistä löytyneiden näkökulmien avulla. Asiakaslähtöisessä hoitotyössä asiakas on kaiken keskiössä. Samalla potilaalla on mahdollisuus osallistua hänen hoitonsa suunnitteluun ja päätöstentekoon tasavertaisena osallisena hoitohenkilökunnan kanssa. Asiakaslähtöisyys on ollut pitkään väitelty aihe ja sitä on tulkittu monella eri tavalla. Sairaanhoitopiirit tuovat asiakaslähtöisyyden esiin strategioissaan omalla tavallaan.
Työn toteutuksessa analysoitiin kahdeksantoista sairaanhoitopiirin strategiaa sisällönanalyysin avulla. Analyysissa käytettiin viittä näkökulmaa, jotka olivat asiakaslähtöisyys, asiakasymmärrys, asiakaskeskeisyys, dialogisuus ja yksilöllinen hoito. Aineistoa kuvattiin aluksi yleisellä tasolla, jossa jokainen strategia esiteltiin ja arvioitiin niiden esitysmuotoa. Seuraavaksi jokaista strategiaa tarkasteltiin yksityiskohtaisemmin asiakaslähtöisyyden osalta. Analyysin tuloksista tehtiin taulukko, josta näkee, mitä näkökulmia ilmenee kunkin sairaanhoitopiirin strategiassa.
Tuloksissa tuli esiin, että asiakaslähtöisyyttä ilmenee hyvin monipuolisesti sairaanhoitopiirien strategioissa. Kyse ei ollut pelkästään asiakaslähtöisyyden ilmenemisestä, vaan myös muiden tarkastelun kohteena olleiden näkökulmien esiintymisestä samanaikaisesti samassa strategiassa. Työn tarkoituksena ei ollut selvittää kuinka asiakaslähtöisyys toteutuu käytännön hoitotyössä. Oletettavaa on, että asiakaslähtöisyys toteutuu hoitotyössä jossain muodossa, kuten HUS:ssa tehty haastattelu osoittaa.
Asiakaslähtöisyyttä on määritelty opinnäytetyössä eri ammatillisten lähteiden ja niistä löytyneiden näkökulmien avulla. Asiakaslähtöisessä hoitotyössä asiakas on kaiken keskiössä. Samalla potilaalla on mahdollisuus osallistua hänen hoitonsa suunnitteluun ja päätöstentekoon tasavertaisena osallisena hoitohenkilökunnan kanssa. Asiakaslähtöisyys on ollut pitkään väitelty aihe ja sitä on tulkittu monella eri tavalla. Sairaanhoitopiirit tuovat asiakaslähtöisyyden esiin strategioissaan omalla tavallaan.
Työn toteutuksessa analysoitiin kahdeksantoista sairaanhoitopiirin strategiaa sisällönanalyysin avulla. Analyysissa käytettiin viittä näkökulmaa, jotka olivat asiakaslähtöisyys, asiakasymmärrys, asiakaskeskeisyys, dialogisuus ja yksilöllinen hoito. Aineistoa kuvattiin aluksi yleisellä tasolla, jossa jokainen strategia esiteltiin ja arvioitiin niiden esitysmuotoa. Seuraavaksi jokaista strategiaa tarkasteltiin yksityiskohtaisemmin asiakaslähtöisyyden osalta. Analyysin tuloksista tehtiin taulukko, josta näkee, mitä näkökulmia ilmenee kunkin sairaanhoitopiirin strategiassa.
Tuloksissa tuli esiin, että asiakaslähtöisyyttä ilmenee hyvin monipuolisesti sairaanhoitopiirien strategioissa. Kyse ei ollut pelkästään asiakaslähtöisyyden ilmenemisestä, vaan myös muiden tarkastelun kohteena olleiden näkökulmien esiintymisestä samanaikaisesti samassa strategiassa. Työn tarkoituksena ei ollut selvittää kuinka asiakaslähtöisyys toteutuu käytännön hoitotyössä. Oletettavaa on, että asiakaslähtöisyys toteutuu hoitotyössä jossain muodossa, kuten HUS:ssa tehty haastattelu osoittaa.