Lasten kielellisen ilmaisun tukeminen varhaiskasvatuksessa
Dufva, Maarit; Eloranta, Anna Riitta (2021)
Dufva, Maarit
Eloranta, Anna Riitta
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102102153
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102102153
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa lasten kielellisen ilmaisun tukemiseksi ja tuoda saatavilla oleva materiaali tutuksi henkilöstölle yhteistyöpäiväkodeissa sekä edistää materiaalin aktiivista käyttöä lapsiryhmissä. Toisaalta tarkoituksena oli seurata myös toiminnallisiin hetkiin osallistuvien lasten kielellisen ilmaisun kehittymistä opinnäytetyömme
toteutuksen aikana.
Opinnäytetyön tietoperustassa on kuvattu käsitteet varhaiskasvatus, lasten kielellinen kehitys ja sen haasteet, kielellinen ilmaisu ja pedagogiikka varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyö koostuu laadullisesta ja toiminnallisista tutkimusosuuksista. Laadullinen tutkimus toteutettiin teemahaastatteluina ja toiminnallinen tutkimus toteutettiin toimintatuokioina lapsiryhmissä.
Tutkimuksessa käytettyä materiaalia esiteltiin ja tuotiin tutuksi yhteistyöpäiväkotien varhaiskasvatuksen henkilökunnalle. Yhteistyöpäiväkodeissa materiaalien käyttö lisääntyi opinnäytetyön aikana.
Opinnäytetyössä nousi esille vuorovaikutuksen ja sensitiivisyyden tärkeys
varhaiskasvatuksessa, varhaiskasvatushenkilöstön tietoisuus lasten kielen kehityksen vaiheista sekä kielen kehitykseen liittyvien materiaalien käyttöönotto varhaiskasvatuksen arjessa. Opinnäytetyön toiminnallisessa toteutuksessa otettiin lasten mielenkiinnon kohteet huomioon ja toimintaa suunniteltiin sen pohjalta.
Lasten kielellisen ilmaisun tukemista varhaiskasvatuksessa voisi kehittää niin, että kielellisen innostamisen tukemisesta tulisi arjen työkalu varhaiskasvatuksessa, jolloin se olisi luonnollinen osa jokaisen varhaiskasvatusikäisen lapsen päivää. Myös erilaisten materiaalien käyttöönottoa voisi kehittää siten, että muutamien päiväkotien yhteiseen käyttöön voisi hankkia materiaaleja kielellisen ilmaisun tukemiseksi.
toteutuksen aikana.
Opinnäytetyön tietoperustassa on kuvattu käsitteet varhaiskasvatus, lasten kielellinen kehitys ja sen haasteet, kielellinen ilmaisu ja pedagogiikka varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyö koostuu laadullisesta ja toiminnallisista tutkimusosuuksista. Laadullinen tutkimus toteutettiin teemahaastatteluina ja toiminnallinen tutkimus toteutettiin toimintatuokioina lapsiryhmissä.
Tutkimuksessa käytettyä materiaalia esiteltiin ja tuotiin tutuksi yhteistyöpäiväkotien varhaiskasvatuksen henkilökunnalle. Yhteistyöpäiväkodeissa materiaalien käyttö lisääntyi opinnäytetyön aikana.
Opinnäytetyössä nousi esille vuorovaikutuksen ja sensitiivisyyden tärkeys
varhaiskasvatuksessa, varhaiskasvatushenkilöstön tietoisuus lasten kielen kehityksen vaiheista sekä kielen kehitykseen liittyvien materiaalien käyttöönotto varhaiskasvatuksen arjessa. Opinnäytetyön toiminnallisessa toteutuksessa otettiin lasten mielenkiinnon kohteet huomioon ja toimintaa suunniteltiin sen pohjalta.
Lasten kielellisen ilmaisun tukemista varhaiskasvatuksessa voisi kehittää niin, että kielellisen innostamisen tukemisesta tulisi arjen työkalu varhaiskasvatuksessa, jolloin se olisi luonnollinen osa jokaisen varhaiskasvatusikäisen lapsen päivää. Myös erilaisten materiaalien käyttöönottoa voisi kehittää siten, että muutamien päiväkotien yhteiseen käyttöön voisi hankkia materiaaleja kielellisen ilmaisun tukemiseksi.