Pelimekaniikka History of Games-peliin
Raninen, Samuli (2011)
Raninen, Samuli
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121918886
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121918886
Tiivistelmä
Pelisuunnittelu on olennainen osa videopelin kehitystä. Pelien interaktiivisen luonteen ja median suhteellisen nuoruuden takia yhtenäistä suunnitteluprosessia ei ole olemassa. Jokainen peli suunnitellaan erikseen ja eri tavalla.
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella tarkka pelimekaniikka toimeksiantajan ideaan. Pelimekaniikan suunnittelu tapahtui pelin ohjelmoinnin ja ääni- sekä musiikkimaailman luonnin yhteydessä isompana projektina. Ohjel-moinnista ja audiopuolesta muut opiskelijat tekivät omat opinnäytetyönsä.
Tämä opinnäytetyö käy läpi History of Games-pelin lopulliset mekaniikat. Opinnäyteyön suurimpia haasteita oli-vat olemassaolevan teorian hyödyntäminen hyvin subjektiivisen peli-idean kehityksessä ja pelimekaniikkojen ke-hitys ympäristössä, jossa testaus ei onnistunut.
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella tarkka pelimekaniikka toimeksiantajan ideaan. Pelimekaniikan suunnittelu tapahtui pelin ohjelmoinnin ja ääni- sekä musiikkimaailman luonnin yhteydessä isompana projektina. Ohjel-moinnista ja audiopuolesta muut opiskelijat tekivät omat opinnäytetyönsä.
Tämä opinnäytetyö käy läpi History of Games-pelin lopulliset mekaniikat. Opinnäyteyön suurimpia haasteita oli-vat olemassaolevan teorian hyödyntäminen hyvin subjektiivisen peli-idean kehityksessä ja pelimekaniikkojen ke-hitys ympäristössä, jossa testaus ei onnistunut.