Varhaiskasvatuksen aloitus
Arola, Nelli; Vahvaselkä, Hanna (2021)
Arola, Nelli
Vahvaselkä, Hanna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102102160
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102102160
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on lapsen varhaiskasvatuksen aloitus. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tukea ja auttaa perheitä lapsen varhaiskasvatuksen aloituksessa. Toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena syntyi opas, jonka tavoitteena oli tuottaa organisaation Y päiväkodille selkeä opas. Tavoitteena oli, että sekä lasten huoltajat että päiväkodin työntekijät hyötyisivät siitä. Opas on suunnattu varhaiskasvatuksessa aloittavien lasten perheille.
Opinnäytetyö sisältää teoreettista tietoa hyvään päiväkodin alkuun liittyvistä aiheista,
jotka ovat huoltajien ja päiväkodin välinen yhteistyö, päiväkodin aloitusprosessiin liittyvistä pehmeästä laskusta ja kotikäynneistä sekä lapsen kohtaamisesta ja erokokemuksesta. Teoreettisessa osuudessa kerrotaan myös varhaiskasvatuksen toiminnasta sekä sitä ohjaavasta suunnitelmasta ja laista.
Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivisen eli laadullisen tutkimuksen menetelmää ja
päiväkodin X lasten huoltajille teetettiin kyselylomakkeen avulla. Kyselylomakkeella
pyrittiin saamaan huoltajien kokemuksia ja ajatuksia liittyen heidän lapsensa päiväkodin aloitukseen. Kyselyn vastauksista nousseita teemoja olivat rutiinit, päiväkodin arvot, säännöt ja periaatteet, lapsen ja huoltajan kohtaaminen sekä pehmeä lasku. Kyselyn vastaukset analysoitiin teemoittelemalla ja niitä käytetiin oppaan sisällön tuottamiseen.
Opinnäytetyö sisältää teoreettista tietoa hyvään päiväkodin alkuun liittyvistä aiheista,
jotka ovat huoltajien ja päiväkodin välinen yhteistyö, päiväkodin aloitusprosessiin liittyvistä pehmeästä laskusta ja kotikäynneistä sekä lapsen kohtaamisesta ja erokokemuksesta. Teoreettisessa osuudessa kerrotaan myös varhaiskasvatuksen toiminnasta sekä sitä ohjaavasta suunnitelmasta ja laista.
Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivisen eli laadullisen tutkimuksen menetelmää ja
päiväkodin X lasten huoltajille teetettiin kyselylomakkeen avulla. Kyselylomakkeella
pyrittiin saamaan huoltajien kokemuksia ja ajatuksia liittyen heidän lapsensa päiväkodin aloitukseen. Kyselyn vastauksista nousseita teemoja olivat rutiinit, päiväkodin arvot, säännöt ja periaatteet, lapsen ja huoltajan kohtaaminen sekä pehmeä lasku. Kyselyn vastaukset analysoitiin teemoittelemalla ja niitä käytetiin oppaan sisällön tuottamiseen.