Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Nuorten ja Vetskari-projektin kohtaaminen koulukontekstissa

Ramfeldt, Heidi; Kallamaa, Janna (2009)

 
Avaa tiedosto
OPINNAYTETYO Kokonaisuus.pdf (342.8Kt)
Lataukset: 


Ramfeldt, Heidi
Kallamaa, Janna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905273316
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli selvittää Vetskari-projektin ja nuorten kohtaamista kouluympäristössä. Vetskari-projektille on tärkeää saada tietoa nuorten käsityksistä projektista. Opinnäytetyössämme tutkimme, mitä käsityksiä nuorilla ja koulun oppilashuoltoryhmän jäsenillä, sekä terveystiedon opettajalla on Vetskari-projektista.

Avio- tai avoero koskettaa Suomessa vuosittain arviolta jopa 60 000 lasta ja nuorta. Valitettavasti nuorten tukemiseen vanhempien erotessa ei ole kiinnitetty paljoa huomiota. Vetskari-projekti on Suomen Kasvatus- ja Perheneuvontaliiton projekti, joka keskittyy auttamaan nuoria, joiden vanhemmat ovat eronneet tai eroamassa. Yhtenä projektin toimintamuotona on eroaiheiset keskustelu- ja informaatiotilaisuudet helsinkiläisissä yläkouluissa.

Toteutimme opinnäytetyömme tutkimuksen Vetskari-projektin keskustelu- ja informaatiotilaisuuteen osallistuneille oppilaille tehtävillä teemahaastatteluilla sekä koulun kuraattoria, rehtoria ja terveystiedon opettajaa haastattelemalla. Osallistuimme myös havainnoimaan yhtä Vetskari-projektin keskustelu- ja informaatiotilaisuutta. Havainnointi oli tutkimuksemme tukimetodi ja teemahaastattelut päämetodi.

Tutkimuksestamme ilmeni, että sekä oppilaat, että koulun rehtori, kuraattori ja terveystiedon opettaja suhtautuivat Vetskari-projektin eroaiheen käsittelyyn koulussa myönteisesti. Aiheen käsittely oli kaikkien haastateltavien mukaan tärkeää ja sopi hyvin koulussa käsiteltäväksi. Haastattelemiltamme oppilailta saimme myös paljon kehitysehdotuksia keskustelu- ja informaatiotilaisuuksien sisällöstä.

Tutkimuksemme mukaan nuoret tarvitsevat ja haluavat tietoa vanhempiensa eroon liittyvistä asioista. Nuoret haluavat tulla kuulluksi. Siksi nuoret tarvitsevat tukea tilanteessa, jossa heidät usein jätetään huomiotta. Vetskari-projektin keskustelu- ja informaatiotilaisuudet nuorille on hyvä keino lähestyä nuoria heidän omassa luonnollisessa ympäristössään. Eroaiheen ja nuorten kohtaaminen on haaste, mutta kouluympäristö on aiheen käsittelylle tarpeellinen konteksti.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste