Kainuun Rastiviikon kansainvälisen markkinoinnin kehittäminen
Kansanniva, Eero; Sivonen, Lauri (2011)
Kansanniva, Eero
Sivonen, Lauri
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111714679
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111714679
Tiivistelmä
Mediakentän hajaantuminen ja digitalisoituminen ovat ajaneet organisaatiot miettimään markkinointiaan entistä tarkemmin ja laajamittaisemmin. Kilpailun kiristyminen ja etenkin kehittyvien maiden kilpailukyvyn paraneminen yhdessä matkailijoiden motiivien muuttumisen kanssa ovat pakottaneet organisaatioita terävöittämään markkinointiaan. Lisääntynyt kilpailu sekä kotimaassa että ulkomailla edellyttävät Kainuun Rastiviikko -suunnistustapahtumalta jatkuvaa tapahtuman kehittämistä ja markkinointitoimenpiteiden tehostamista. Kainuun Rastiviikon kansainvälinen tunnettuus on ollut vähäistä, minkä vuoksi ulkomaisten suunnistajien määrä ei ole ollut toivotulla tasolla. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten kansainväliset suunnistajat voidaan tavoittaa digitaalisen markkinoinnin kautta, ja millä kriteereillä suunnistaja valitsee kansainvälisen suunnistustapahtuman. Työssä tutkittiin myös, mitä mielikuvia Kainuun Rastiviikko herättää kansainvälisesti. Tavoitteena oli löytää ne argumentit, jotka vetoavat kansainvälisiin suunnistajiin.
Tutkimusaineiston keräämiseksi luotiin kyselylomake, joka lähetettiin sähköpostilla kansainvälisille suunnistusseuroille. Lisäksi Kainuun Rastiviikon Internet-sivuilla oli banneri, josta ihmiset pääsivät vastaamaan kyselyyn. Ulkomaisilla suunnistusviikoilla kyselylomaketta jaettiin Ruotsin suurimmassa suunnistustapahtumassa
O-Ringenilla. Tutkimuksessa pyrittiin saamaan kattava vastaus tutkimusongelmiin. Tutkimuksen perusjoukko rajattiin ulkomaisiin ihmisiin, eikä siinä käsitelty suomalaisten vastauksia. Saadut vastaukset kerättiin Webropol-ohjelmalla, ja ne analysoitiin SPSS- ja MS Office Excel -ohjelmilla.
Tutkimus osoitti, että kansainvälisten suunnistajien tavoittamisessa digitaalinen markkinointi on toimiva ratkaisu. Tärkeimmiksi keinoiksi nousivat tapahtuman Internet-sivut, sähköpostitus sekä sosiaaliset mediat, kuten Facebook ja Wikipedia. Suunnistajien motiiveista osallistua suunnistustapahtumiin keskeisimmiksi ilmenivät suunnistusmaaston monipuolisuus sekä mahdollisuus lomailuun suunnistamisen ohessa. Kainuun Rastiviikon mielikuvia tutkittaessa ilmenivät jo aikaisemmista tutkimuksissa esiin nousseet ongelmat siitä, että Rastiviikko ei ole kansainvälisesti kovinkaan tunnettu. Kansainvälisillä suunnistajilla on tutkimuksen mukaan kuitenkin lähtökohtaisesti positiiviset mielikuvat Suomesta suunnistusympäristönä.
Tutkimusaineiston keräämiseksi luotiin kyselylomake, joka lähetettiin sähköpostilla kansainvälisille suunnistusseuroille. Lisäksi Kainuun Rastiviikon Internet-sivuilla oli banneri, josta ihmiset pääsivät vastaamaan kyselyyn. Ulkomaisilla suunnistusviikoilla kyselylomaketta jaettiin Ruotsin suurimmassa suunnistustapahtumassa
O-Ringenilla. Tutkimuksessa pyrittiin saamaan kattava vastaus tutkimusongelmiin. Tutkimuksen perusjoukko rajattiin ulkomaisiin ihmisiin, eikä siinä käsitelty suomalaisten vastauksia. Saadut vastaukset kerättiin Webropol-ohjelmalla, ja ne analysoitiin SPSS- ja MS Office Excel -ohjelmilla.
Tutkimus osoitti, että kansainvälisten suunnistajien tavoittamisessa digitaalinen markkinointi on toimiva ratkaisu. Tärkeimmiksi keinoiksi nousivat tapahtuman Internet-sivut, sähköpostitus sekä sosiaaliset mediat, kuten Facebook ja Wikipedia. Suunnistajien motiiveista osallistua suunnistustapahtumiin keskeisimmiksi ilmenivät suunnistusmaaston monipuolisuus sekä mahdollisuus lomailuun suunnistamisen ohessa. Kainuun Rastiviikon mielikuvia tutkittaessa ilmenivät jo aikaisemmista tutkimuksissa esiin nousseet ongelmat siitä, että Rastiviikko ei ole kansainvälisesti kovinkaan tunnettu. Kansainvälisillä suunnistajilla on tutkimuksen mukaan kuitenkin lähtökohtaisesti positiiviset mielikuvat Suomesta suunnistusympäristönä.