SOSIAALISEN MEDIAN HYÖDYNTÄMINEN KUNTOKESKUS BALANCEN MARKKINOINNISSA
Arvola, Timo (2011)
Arvola, Timo
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121618673
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121618673
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä oli kyse kehittämistehtävästä. Kehittämistehtävän tarkoitus oli tarkastella voiko Kuntokes-kus Balance hyödyntää sosiaalista mediaa markkinoinnissaan. Empiirisessä osassa on ohje Facebook-sivun luomi-seen.
Teorian alussa tarkastellaan sosiaalista mediaa käsitteenä. Sosiaalisesta mediasta käsitteenä siirrytään sosiaalisen median sovelluksiin ja niiden ominaisuuksiin. Sovelluksista käsitellään Facebook, Youtube, Twitter, Wikipedia, blogit, Movescount ja HeiaHeia.
Sosiaalisen median sovelluksien ja niiden ominaisuuksien esittelystä siirrytään tarkastelemaan mitä mahdollisuuk-sia sosiaalinen media tarjoaa markkinointiin verrattuna perinteiseen markkinointiin. Teorian pohjalta on helppo sanoa sosiaalisen median tarjoavan uusia mahdollisuuksia markkinointiin. Sosiaalinen media mahdollistaa perin-teisiä medioita paremmin verkostoitumisen, tavoitettavuuden, palautteen keräämisen ja näkyvyyden. Lisäksi lu-vussa tarkastellaan markkinoinnin muutosta 4P-ajattelusta suhdemarkkinointiin ja kuinka sosiaalisessa mediassa markkinointi eroaa perinteisestä mediasta.
Seuraavaksi käsitellään enemmän käytännön kautta, millä tavalla verkostoitumista, tavoitettavuutta, palautteen keräämistä ja näkyvyyttä voidaan parantaa.
Työn tuloksena saatiin kehitysideoita sosiaalisessa mediassa markkinointiin. Näitä ideoita tulen toteuttamaan Ba-lancelle myöhemmin opinnäytetyön ulkopuolella.
Teorian alussa tarkastellaan sosiaalista mediaa käsitteenä. Sosiaalisesta mediasta käsitteenä siirrytään sosiaalisen median sovelluksiin ja niiden ominaisuuksiin. Sovelluksista käsitellään Facebook, Youtube, Twitter, Wikipedia, blogit, Movescount ja HeiaHeia.
Sosiaalisen median sovelluksien ja niiden ominaisuuksien esittelystä siirrytään tarkastelemaan mitä mahdollisuuk-sia sosiaalinen media tarjoaa markkinointiin verrattuna perinteiseen markkinointiin. Teorian pohjalta on helppo sanoa sosiaalisen median tarjoavan uusia mahdollisuuksia markkinointiin. Sosiaalinen media mahdollistaa perin-teisiä medioita paremmin verkostoitumisen, tavoitettavuuden, palautteen keräämisen ja näkyvyyden. Lisäksi lu-vussa tarkastellaan markkinoinnin muutosta 4P-ajattelusta suhdemarkkinointiin ja kuinka sosiaalisessa mediassa markkinointi eroaa perinteisestä mediasta.
Seuraavaksi käsitellään enemmän käytännön kautta, millä tavalla verkostoitumista, tavoitettavuutta, palautteen keräämistä ja näkyvyyttä voidaan parantaa.
Työn tuloksena saatiin kehitysideoita sosiaalisessa mediassa markkinointiin. Näitä ideoita tulen toteuttamaan Ba-lancelle myöhemmin opinnäytetyön ulkopuolella.