Liikuntakeskus Laiffin asiakastyytyväisyystutkimus
Lotvonen, Miika (2011)
Lotvonen, Miika
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121618706
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121618706
Tiivistelmä
Muhokselle avattiin marraskuussa 2010 uudenaikainen liikuntakeskus, jonka palveluihin kuuluvat kuntosali- ja erilaiset nykyaikaiset ryhmäliikuntapalvelut. Muhoksella ei ole aikaisemmin ole ollut vastaavanlaista liikuntapalve-luja, joten kyseiset palvelut tuovat uutta väriä Muhoksen liikuntapalveluihin.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää uuden yrityksen asiakastyytyväisyyden taso ja puuttua mahdollisiin epäkohtiin liikuntakeskuksen kehittämiseksi. Tavoitteena oli näiden kerättyjen tietojen pohjalta tehdä kehittämisehdotuksia ja ohjeita toiminnan kehittämiseksi. Työn toimeksiantajana toimi Liikuntakeskus Laiffi Oy.
Työn teoriaosuudessa käsitellään asiakastyytyväisyyttä ja palvelutuotetta. Tarkemmin syvennytään asiakastyytyväisyyteen vaikuttaviin seikkoihin, sekä siihen, kuinka sitä tulisi mitata luotettavasti. Lisäksi käsitellään palvelujen perusteita, palvelun laadun syntymistä., kuinka ne on suunniteltu Liikuntakeskus Laiffissa ja kuinka niitä voidaan kehittää.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Tutkimuksen aineisto kerättiin touko-kesäkuussa 2011 paperimuodossa olevalla kyselylomakkeella Liikuntakeskus Laiffin aulatilassa. Tutkimuksen perusjoukko oli Liikuntakeskus Laiffin palveluita käyttävät asiakkaat. Vastauksia saatiin 138 kappaletta. Kyselylomakkeeseen pääsivät vastaamaan vain liikuntakeskuksen asiakkaat. Tulokset analysoitiin SPSS-tilasto ohjelman avulla.
Vastauksien perusteella asiakkaat olivat tyytyväisiä liikuntakeskuksen tarjoamiin palveluihin. Mitään erityisiä tyy-tymättömyyttä aiheuttavia tekijöitäkään ei esiintynyt. Tietenkin ilmi tuli pienehköjä muutostarpeita, joita pyritään tärkeyden mukaan kehittämään. Lisäksi hyviä kehitysideoita saatiin jonkin verran.
Tutkimuksen perusteella selkeimmät kehittämiskohteet ovat parkkitiloissa ja opasteissa. Ohjaajatoiminnassa kannustusta ja tekniikoiden opettamista pidettiin tärkeänä. Äänen käyttö ja ohjeiden antoon tulee myös kiinnittää huomiota. Lisäpalveluista kuntosaliohjaus koettiin tärkeimmäksi.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää uuden yrityksen asiakastyytyväisyyden taso ja puuttua mahdollisiin epäkohtiin liikuntakeskuksen kehittämiseksi. Tavoitteena oli näiden kerättyjen tietojen pohjalta tehdä kehittämisehdotuksia ja ohjeita toiminnan kehittämiseksi. Työn toimeksiantajana toimi Liikuntakeskus Laiffi Oy.
Työn teoriaosuudessa käsitellään asiakastyytyväisyyttä ja palvelutuotetta. Tarkemmin syvennytään asiakastyytyväisyyteen vaikuttaviin seikkoihin, sekä siihen, kuinka sitä tulisi mitata luotettavasti. Lisäksi käsitellään palvelujen perusteita, palvelun laadun syntymistä., kuinka ne on suunniteltu Liikuntakeskus Laiffissa ja kuinka niitä voidaan kehittää.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Tutkimuksen aineisto kerättiin touko-kesäkuussa 2011 paperimuodossa olevalla kyselylomakkeella Liikuntakeskus Laiffin aulatilassa. Tutkimuksen perusjoukko oli Liikuntakeskus Laiffin palveluita käyttävät asiakkaat. Vastauksia saatiin 138 kappaletta. Kyselylomakkeeseen pääsivät vastaamaan vain liikuntakeskuksen asiakkaat. Tulokset analysoitiin SPSS-tilasto ohjelman avulla.
Vastauksien perusteella asiakkaat olivat tyytyväisiä liikuntakeskuksen tarjoamiin palveluihin. Mitään erityisiä tyy-tymättömyyttä aiheuttavia tekijöitäkään ei esiintynyt. Tietenkin ilmi tuli pienehköjä muutostarpeita, joita pyritään tärkeyden mukaan kehittämään. Lisäksi hyviä kehitysideoita saatiin jonkin verran.
Tutkimuksen perusteella selkeimmät kehittämiskohteet ovat parkkitiloissa ja opasteissa. Ohjaajatoiminnassa kannustusta ja tekniikoiden opettamista pidettiin tärkeänä. Äänen käyttö ja ohjeiden antoon tulee myös kiinnittää huomiota. Lisäpalveluista kuntosaliohjaus koettiin tärkeimmäksi.