Keinoja luokkarauhan parantamiseen - Ihmeelliset vuodet - ohjelma opettajan silmin
Nuutinen, Sanna; Immonen, Hilkka (2011)
Nuutinen, Sanna
Immonen, Hilkka
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121318229
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121318229
Tiivistelmä
Keinoja luokkarauhan parantamiseen – Ihmeelliset vuodet - ohjelma opettajan silmin
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää minkälaisia kokemuksia opettajilla on Ihmeelliset vuodet - ohjelman käytöstä. Ihmeelliset vuodet - ohjelma on yhdysvaltalaisen Carolyn Webster - Strattonin kehittämä ohjelma käytöshäiriöisten lasten hoitoon. Ohjelman tarkoituksena on edistää käytöshäiriöisten lasten sosiaalista ja emotionaalista kehitystä, vähentää käytöshäiriöistä aiheutuvaa käytöstä sekä parantaa lasten ongelmanratkaisutaitoja. Aihe opinnäytetyöhön tuli Omaiset mielenterveystyön tukena Uudenmaan yhdistys ry:ltä (OTU). Opinnäytetyö aiheesta on tarpeellinen, koska sitä ei ole aiemmin tutkittu Suomessa.
Tekijät toivovat, että opinnäytetyöstä on hyötyä Omaiset mielenterveystyön tukena Uudenmaan yhdistys ry:lle. Tekijöiden tavoitteena on lisätä ohjelman tunnettavuutta, tietoutta Ihmeelliset vuodet- ohjelmasta lasten käytöshäiriöiden hoidossa sekä edistää käytöshäiriöisten lasten parissa työskentelevien ymmärrystä ja jaksamista.
Omaiset mielenterveystyön tukena Uudenmaan yhdistys ry lähetti kolme opettajaa Walesiin Ihmeelliset vuodet - opettajainkoulutukseen kesällä 2010. He olivat yhdistyksen kautta ensimmäiset opettajat, jotka saivat koulutuksen. Opinnäytetyön tutkimukseen on näistä osallistujista haastateltu yhtä opettajaa. Työ on rajattu koskemaan ala-asteikäisiä lapsia, sillä tutkimukseen osallistunut opettaja työskentelee ala-asteella.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista, laadullista lähestymistapaa. Haastattelu tehtiin suullisesti ja se nauhoitettiin. Haastattelu tehtiin kertaluontoisesti teemahaastatteluna. Aineisto analysoitiin käyttämällä aineistolähtöistä sisällönanalyysi menetelmää.
Opinnäytetyötä varten haastateltiin yhtä opettajaa, joten tuloksia ei voida yleistää. Haastattelun perusteella saadaan kuva, kuinka vaativaa käytöshäiriöisten lasten opettaminen ja käytöksen hallitseminen on. Haastattelun pohjalta nousi esiin opettajan oma jaksaminen ja se kuinka ohjelma auttaa jaksamaan. Saatujen työkalujen kanssa luokkatilanteita voidaan rauhoittaa entistä nopeammin, tehokkaammin sekä oppilaat saadaan kiinnittämään huomionsa omaan käytökseensä. Kodin ja koulun väliseen yhteistyöhön ja sen toimivuuteen ei saada vastauksia tämän haastattelun pohjalta. Opinnäytetyössä esiteltyihin kansainvälisiin tutkimuksiin aiheesta voidaan löytää yhtäläisyyksiä. Ihmeelliset vuodet - ohjelma antaa työkaluja opettajille työhön käytöshäiriöisten lasten kanssa ja ohjelmasta saatavat keinot helpottavat opettamista.
Tämä on ensimmäinen Suomessa aiheesta tehty opinnäytetyö. Aihetta tulisi tutkia enemmän sekä ohjelman pariin olisi hyvä saada enemmän opettajia, jotta aiheesta saataisiin luotettavia tutkimustuloksia.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää minkälaisia kokemuksia opettajilla on Ihmeelliset vuodet - ohjelman käytöstä. Ihmeelliset vuodet - ohjelma on yhdysvaltalaisen Carolyn Webster - Strattonin kehittämä ohjelma käytöshäiriöisten lasten hoitoon. Ohjelman tarkoituksena on edistää käytöshäiriöisten lasten sosiaalista ja emotionaalista kehitystä, vähentää käytöshäiriöistä aiheutuvaa käytöstä sekä parantaa lasten ongelmanratkaisutaitoja. Aihe opinnäytetyöhön tuli Omaiset mielenterveystyön tukena Uudenmaan yhdistys ry:ltä (OTU). Opinnäytetyö aiheesta on tarpeellinen, koska sitä ei ole aiemmin tutkittu Suomessa.
Tekijät toivovat, että opinnäytetyöstä on hyötyä Omaiset mielenterveystyön tukena Uudenmaan yhdistys ry:lle. Tekijöiden tavoitteena on lisätä ohjelman tunnettavuutta, tietoutta Ihmeelliset vuodet- ohjelmasta lasten käytöshäiriöiden hoidossa sekä edistää käytöshäiriöisten lasten parissa työskentelevien ymmärrystä ja jaksamista.
Omaiset mielenterveystyön tukena Uudenmaan yhdistys ry lähetti kolme opettajaa Walesiin Ihmeelliset vuodet - opettajainkoulutukseen kesällä 2010. He olivat yhdistyksen kautta ensimmäiset opettajat, jotka saivat koulutuksen. Opinnäytetyön tutkimukseen on näistä osallistujista haastateltu yhtä opettajaa. Työ on rajattu koskemaan ala-asteikäisiä lapsia, sillä tutkimukseen osallistunut opettaja työskentelee ala-asteella.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista, laadullista lähestymistapaa. Haastattelu tehtiin suullisesti ja se nauhoitettiin. Haastattelu tehtiin kertaluontoisesti teemahaastatteluna. Aineisto analysoitiin käyttämällä aineistolähtöistä sisällönanalyysi menetelmää.
Opinnäytetyötä varten haastateltiin yhtä opettajaa, joten tuloksia ei voida yleistää. Haastattelun perusteella saadaan kuva, kuinka vaativaa käytöshäiriöisten lasten opettaminen ja käytöksen hallitseminen on. Haastattelun pohjalta nousi esiin opettajan oma jaksaminen ja se kuinka ohjelma auttaa jaksamaan. Saatujen työkalujen kanssa luokkatilanteita voidaan rauhoittaa entistä nopeammin, tehokkaammin sekä oppilaat saadaan kiinnittämään huomionsa omaan käytökseensä. Kodin ja koulun väliseen yhteistyöhön ja sen toimivuuteen ei saada vastauksia tämän haastattelun pohjalta. Opinnäytetyössä esiteltyihin kansainvälisiin tutkimuksiin aiheesta voidaan löytää yhtäläisyyksiä. Ihmeelliset vuodet - ohjelma antaa työkaluja opettajille työhön käytöshäiriöisten lasten kanssa ja ohjelmasta saatavat keinot helpottavat opettamista.
Tämä on ensimmäinen Suomessa aiheesta tehty opinnäytetyö. Aihetta tulisi tutkia enemmän sekä ohjelman pariin olisi hyvä saada enemmän opettajia, jotta aiheesta saataisiin luotettavia tutkimustuloksia.