Brandin kehittäminen – Case Speakersforum
Lokkila, Erno; Bergman, Olli (2011)
Lokkila, Erno
Bergman, Olli
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121518572
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121518572
Tiivistelmä
Laurea-ammattikorkeakoulu Laurea
Leppävaara Liiketalous Markkinointi
Bergman, Olli Lokkila, Erno
Brandin kehittäminen – Case Speakersforum
Vuosi 2011
Tiivistelmä
Sivumäärä 51
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Speakersforumin asiakkaiden mielikuvia palveluista ja millaiseksi asiakkaat kokevat Speakersforumin brandin tällä hetkellä. Opinnäytetyö tehtiin Speakersforum Oy:lle. Speakersforum Oy on johtava puhujien välittämiseen erikoistunut yritys Suomessa ja se on osa ruotsalaista TF Group -konsernia. Speakersforum on toiminut Suomessa vuodesta 2001 lähtien. Speakersforumista ei ole tehty aikaisemmin branditutkimusta.
Opinnäytetyön keskeinen tutkimuskysymys oli, miten asiakkaat kokevat Speakerforumin brandin ja miten brandia voidaan kehittää. Kysymykseemme vastataan teorian ja survey- kyselyn avulla. Tämän työn teoriaosuudessa selvitetään hyvän brandin ominaisuudet ja tunnusmerkit. Teoriaosuuden viitekehyksenä toimii Thomas Gadin (2001, 25) kehittämä neliulotteinen 4D- brandimalli, jossa esitetään miten yritykset voivat luoda tulevaisuuden brandeja. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Speakersforumin brandin tilanne ja tehdä kehitysehdotuksia tulosten pohjalta.
Tutkimuksen pohjana käytettiin kyselylomaketta. Tiedot kerättiin sähköpostikyselyn avulla. Kysely lähetettiin 380 asiakkaalle ja vastauksia saatiin 81 kappaletta. Kyselyn vastausprosentti oli 21 %. Rajasimme vastaajiksi asiakkaat, jotka olivat ostaneet Speakersforumin palveluita vuosina 2007–2009. Vastaukset käsiteltiin anonyymisti. Vastaukset analysoitiin ja niistä tehtiin yhteenveto, joka löytyy tämän opinnäytetyön lopusta. Johtopäätökset ja kehitysehdotukset tehtiin kyselyn tulosten pohjalta.
Kyselyn tulokset olivat pääsääntöisesti positiivia ja Speakersforumin palveluihin oltiin tyytyväisiä. Tuloksissa selvisi, että selvästi eniten käytetty palvelu oli puhujat. Palveluiden laatu ja laaja puhujaverkosto vastaa asiakkaiden odotuksia, tämä näkyi selvästi kyselyn tuloksissa. Vastaajat kokivat saavansa lisäarvoa ostaneistaan palveluista. Kaikista palveluista maksuttomia palveluita käytettiin hieman yllättäen vähiten. Speakersforumin brandia pidettiin luotettavana, asiantuntevana, nopeana, uskottavana, monipuolisena, tunnettuna ja laadukkaana. Speakersforumin palvelutasoa pidettiin yleisesti hyvänä. Palvelutason hyvä laatu on erittäin tärkeää kilpailun ja kehityksen kannalta.
Tulosten johtopäätöksenä voimme todeta, että Speakersforumin brandi koetaan hyväksi, mutta kehitettävää löytyy monelta osa-alueelta. Tulosten analysoinnin yhteydessä syntyi kehitysehdotuksia, joiden avulla brandia voidaan kehittää haluttuun suuntaan. Brandin kehittämisen kannalta on tärkeää valita oikeat kehitysehdotukset ja lähteä kehittämään niitä ajoissa. Työssä esitettyjen kehitysehdotusten avulla Speakersforumin on helpompi suunnitella sitä, miltä sen brandin halutaan tulevaisuudessa näyttävän ja minkälaisen mielikuvan brandi jättää asiakkaiden mieliin.
Asiasanat Brandi, brandin ominaisuudet, brandin tunnusmerkit, 4D-brandimalli, mielikuva survey-kysely
Leppävaara Liiketalous Markkinointi
Bergman, Olli Lokkila, Erno
Brandin kehittäminen – Case Speakersforum
Vuosi 2011
Tiivistelmä
Sivumäärä 51
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Speakersforumin asiakkaiden mielikuvia palveluista ja millaiseksi asiakkaat kokevat Speakersforumin brandin tällä hetkellä. Opinnäytetyö tehtiin Speakersforum Oy:lle. Speakersforum Oy on johtava puhujien välittämiseen erikoistunut yritys Suomessa ja se on osa ruotsalaista TF Group -konsernia. Speakersforum on toiminut Suomessa vuodesta 2001 lähtien. Speakersforumista ei ole tehty aikaisemmin branditutkimusta.
Opinnäytetyön keskeinen tutkimuskysymys oli, miten asiakkaat kokevat Speakerforumin brandin ja miten brandia voidaan kehittää. Kysymykseemme vastataan teorian ja survey- kyselyn avulla. Tämän työn teoriaosuudessa selvitetään hyvän brandin ominaisuudet ja tunnusmerkit. Teoriaosuuden viitekehyksenä toimii Thomas Gadin (2001, 25) kehittämä neliulotteinen 4D- brandimalli, jossa esitetään miten yritykset voivat luoda tulevaisuuden brandeja. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Speakersforumin brandin tilanne ja tehdä kehitysehdotuksia tulosten pohjalta.
Tutkimuksen pohjana käytettiin kyselylomaketta. Tiedot kerättiin sähköpostikyselyn avulla. Kysely lähetettiin 380 asiakkaalle ja vastauksia saatiin 81 kappaletta. Kyselyn vastausprosentti oli 21 %. Rajasimme vastaajiksi asiakkaat, jotka olivat ostaneet Speakersforumin palveluita vuosina 2007–2009. Vastaukset käsiteltiin anonyymisti. Vastaukset analysoitiin ja niistä tehtiin yhteenveto, joka löytyy tämän opinnäytetyön lopusta. Johtopäätökset ja kehitysehdotukset tehtiin kyselyn tulosten pohjalta.
Kyselyn tulokset olivat pääsääntöisesti positiivia ja Speakersforumin palveluihin oltiin tyytyväisiä. Tuloksissa selvisi, että selvästi eniten käytetty palvelu oli puhujat. Palveluiden laatu ja laaja puhujaverkosto vastaa asiakkaiden odotuksia, tämä näkyi selvästi kyselyn tuloksissa. Vastaajat kokivat saavansa lisäarvoa ostaneistaan palveluista. Kaikista palveluista maksuttomia palveluita käytettiin hieman yllättäen vähiten. Speakersforumin brandia pidettiin luotettavana, asiantuntevana, nopeana, uskottavana, monipuolisena, tunnettuna ja laadukkaana. Speakersforumin palvelutasoa pidettiin yleisesti hyvänä. Palvelutason hyvä laatu on erittäin tärkeää kilpailun ja kehityksen kannalta.
Tulosten johtopäätöksenä voimme todeta, että Speakersforumin brandi koetaan hyväksi, mutta kehitettävää löytyy monelta osa-alueelta. Tulosten analysoinnin yhteydessä syntyi kehitysehdotuksia, joiden avulla brandia voidaan kehittää haluttuun suuntaan. Brandin kehittämisen kannalta on tärkeää valita oikeat kehitysehdotukset ja lähteä kehittämään niitä ajoissa. Työssä esitettyjen kehitysehdotusten avulla Speakersforumin on helpompi suunnitella sitä, miltä sen brandin halutaan tulevaisuudessa näyttävän ja minkälaisen mielikuvan brandi jättää asiakkaiden mieliin.
Asiasanat Brandi, brandin ominaisuudet, brandin tunnusmerkit, 4D-brandimalli, mielikuva survey-kysely