Yleisötapahtuman tuottaminen ja kehittäminen, case: Koisorock 2011
Pekkanen, Janne (2011)
Pekkanen, Janne
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201031050
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201031050
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena on luoda jäsennelty toimintamalli tulevien Koisorock-tapahtumien suunnittelu- ja toteutusprosessille. Tarkoituksena on kehittää prosessista hallittu kokonaisuus, joka aloitetaan perusteellisella suunnittelulla asetettujen tavoitteiden mukaisesti ja päätetään projektiorganisaation palkitsemiseen ja projektin asianmukaiseen arviointiin. Tavoitteena on kehittää tapahtumaa eri projektinhallinnan ja tapahtuman tuottamisen teorioiden avulla. Opinnäytetyön toteutuksessa on yhteistyökumppanina Vantaan Elävän Musiikin Yhdistys, joka toimii Koisorock-tapahtuman taustaorganisaationa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa esitellään eri teorioiden avulla yleisötapahtuman suunnittelu- ja toteutusprosessi. Prosessi on jaoteltu Kai Ruuskan luoman mallin mukaisesti projektin käynnistys-, rakennus- ja päättämisvaiheisiin. Käynnistysvaihetta tarkastellaan tavoitteiden ja budjetoinnin näkökulmista, rakennusvaihetta varainhankinnan, sponsoroinnin, markkinoinnin, tiedottamisen, turvallisuuden sekä viranomaisyhteistyön näkökulmista. Päättämisvaihetta tarkastellaan tapahtuman onnistumisen arvioinnin, tapahtumaorganisaation ja sidosryhmien kiittämisen, organisaation palkitsemisen sekä loppuraportin laatimisen näkökulmista.
Koisorock-2011 tapahtuman suunnittelussa ja toteutuksessa sovellettiin eri projektinhallinnan ja tapahtuman tuottamisen teorioita ja tuloksena tapahtuman talouden seuranta sekä projektiorganisaation sisäinen viestintä tehostui. Tapahtuman toteutukseen nimetty projektiorganisaatio toimi edellisvuosia tehokkaammin ja tapahtumalle asetetut tavoitteet auttoivat ryhmää toimimaan aiempaa päämäärätietoisemmin. Projektiryhmä kykeni viemään tapahtumaa haluttuun suuntaan ja luomaan vankan pohjan seuraavien vuosien tapahtumille.
Pienten ja talkootyönä toteutettavien tapahtumien kehittämisessä sovelletaan tapahtuman erityispiirteitä vastaavia teorioita.Jokainen tapahtuma on yksilöllinen projekti, joka etenee esiselvityksistä projektiorganisaation kiittämiseen ja palkitsemiseen. Projektipäällikön tärkeimpiä tehtäviä on viestinnän ylläpito ja edellytysten luominen projektiryhmän toiminnalle. Pienien tapahtumien markkinoinnissa, joissa rahoituksen lähteet ovat pääosin ulkopuolisia, korostuu suhdetoiminnan merkitys. Kekseliäisyys, eri sosiaaliset mediat ja hyvät suhteet mediaan helpottavat tapahtuman markkinointia merkittävästi. Tapahtuman koosta riippumatta talouden seurannan on oltava huolellista ja ajantasaista, jotta rahoitus vastaisi todellista tarvetta.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa esitellään eri teorioiden avulla yleisötapahtuman suunnittelu- ja toteutusprosessi. Prosessi on jaoteltu Kai Ruuskan luoman mallin mukaisesti projektin käynnistys-, rakennus- ja päättämisvaiheisiin. Käynnistysvaihetta tarkastellaan tavoitteiden ja budjetoinnin näkökulmista, rakennusvaihetta varainhankinnan, sponsoroinnin, markkinoinnin, tiedottamisen, turvallisuuden sekä viranomaisyhteistyön näkökulmista. Päättämisvaihetta tarkastellaan tapahtuman onnistumisen arvioinnin, tapahtumaorganisaation ja sidosryhmien kiittämisen, organisaation palkitsemisen sekä loppuraportin laatimisen näkökulmista.
Koisorock-2011 tapahtuman suunnittelussa ja toteutuksessa sovellettiin eri projektinhallinnan ja tapahtuman tuottamisen teorioita ja tuloksena tapahtuman talouden seuranta sekä projektiorganisaation sisäinen viestintä tehostui. Tapahtuman toteutukseen nimetty projektiorganisaatio toimi edellisvuosia tehokkaammin ja tapahtumalle asetetut tavoitteet auttoivat ryhmää toimimaan aiempaa päämäärätietoisemmin. Projektiryhmä kykeni viemään tapahtumaa haluttuun suuntaan ja luomaan vankan pohjan seuraavien vuosien tapahtumille.
Pienten ja talkootyönä toteutettavien tapahtumien kehittämisessä sovelletaan tapahtuman erityispiirteitä vastaavia teorioita.Jokainen tapahtuma on yksilöllinen projekti, joka etenee esiselvityksistä projektiorganisaation kiittämiseen ja palkitsemiseen. Projektipäällikön tärkeimpiä tehtäviä on viestinnän ylläpito ja edellytysten luominen projektiryhmän toiminnalle. Pienien tapahtumien markkinoinnissa, joissa rahoituksen lähteet ovat pääosin ulkopuolisia, korostuu suhdetoiminnan merkitys. Kekseliäisyys, eri sosiaaliset mediat ja hyvät suhteet mediaan helpottavat tapahtuman markkinointia merkittävästi. Tapahtuman koosta riippumatta talouden seurannan on oltava huolellista ja ajantasaista, jotta rahoitus vastaisi todellista tarvetta.