OPAS TIEKUNNAN TALOUDEN HOITOON
Anteroinen, Reeta (2011)
Anteroinen, Reeta
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201171387
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201171387
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoituksena oli kehittää yksityistien osakkaille ohjeistus yksityistien hallintoon ja taloushallintoon. Viime vuosina vanhat vastuuhenkilöt ovat alkaneet jäädä pois tehtävistään, mutta uusia voi olla vaikea löytää. Osakkaat ovat kuitenkin vastuussa tiensä ylläpidosta, joten tässä työssä pyritään löytämään parhaat käytännöt tieasioiden hoitoon.
Aluksi kuvataan, mitä aiheeseen liittyvät termit tarkoittavat, sekä yksityistien hallintoon sekä taloushallintoon liittyvät asiat. Seuraavaksi esitellään eri keinoja, kuten ohjelmistot sekä eri palveluntarjoajien erityispiirteet. Tämän jälkeen selvitetään tiekuntien edustajien mielipiteitä tienhoidon laadusta, käytetyistä palveluista sekä niiden hinnoittelusta.
Yksityisteitä ovat kaikki ne tiet, jotka eivät ole valtion tai kunnan ylläpitämiä. Tässä työssä keskitytään kuitenkin niin kutsuttuihin toimitusteihin, joille on perustettu tiekunta. Rahaa tien kunnossapitoon kerätään käyttömäärien suhteessa, yksiköinniksi nimitetyn menetelmän avulla. Lisäksi voidaan kerätä perusmaksua hallinnollisten kulujen kattamiseen. Tiekunnat ovat kirjanpitovelvollisia ja niiden talouden ja hallinnon hoitoon on tarjolla useita ohjelmistoja, tai sitten työt voi teettää ulkopuolisella palveluntarjoajalla.
Tiekunnille tehtyjen kyselyiden perusteella tärkein kriteeri tien hoidon suunnittelussa on kustannustehokkuus. Monille vastaajille tämä merkitsi tien hoitoa talkootyönä. Tienhoidon laatuun oltiin tyytyväisiä. Kiinnostavimpia palveluja ovat uudelleenyksiköinti ja perusparantaminen, jotka vaativat suurempaa ammattitaitoa kuin jokavuotiset hallinnolliset ja hoidolliset työt.
Lisähyötyä tiekunnat saavat yhteen liittymisestä, esimerkiksi palkkaamalla yhteisen tieisännöitsijän, joka hoitaa montaa toisiinsa yhteydessä olevaa yksityistietä yhtenä kokonaisuutena, jolloin jokainen tie hyötyy pienemmistä kustannuksista yksikköä kohden. Myös tieisännöitsijälle tällainen kokonaisuus on kannattavampi kuin yksittäiset tiet. Yleispätevää ohjetta ei voida antaa, mutta tiekuntien kannattaa ainakin harkita palveluiden kilpailuttamista. Tulevaisuudessa palveluiden käyttö lisääntyy.
Aluksi kuvataan, mitä aiheeseen liittyvät termit tarkoittavat, sekä yksityistien hallintoon sekä taloushallintoon liittyvät asiat. Seuraavaksi esitellään eri keinoja, kuten ohjelmistot sekä eri palveluntarjoajien erityispiirteet. Tämän jälkeen selvitetään tiekuntien edustajien mielipiteitä tienhoidon laadusta, käytetyistä palveluista sekä niiden hinnoittelusta.
Yksityisteitä ovat kaikki ne tiet, jotka eivät ole valtion tai kunnan ylläpitämiä. Tässä työssä keskitytään kuitenkin niin kutsuttuihin toimitusteihin, joille on perustettu tiekunta. Rahaa tien kunnossapitoon kerätään käyttömäärien suhteessa, yksiköinniksi nimitetyn menetelmän avulla. Lisäksi voidaan kerätä perusmaksua hallinnollisten kulujen kattamiseen. Tiekunnat ovat kirjanpitovelvollisia ja niiden talouden ja hallinnon hoitoon on tarjolla useita ohjelmistoja, tai sitten työt voi teettää ulkopuolisella palveluntarjoajalla.
Tiekunnille tehtyjen kyselyiden perusteella tärkein kriteeri tien hoidon suunnittelussa on kustannustehokkuus. Monille vastaajille tämä merkitsi tien hoitoa talkootyönä. Tienhoidon laatuun oltiin tyytyväisiä. Kiinnostavimpia palveluja ovat uudelleenyksiköinti ja perusparantaminen, jotka vaativat suurempaa ammattitaitoa kuin jokavuotiset hallinnolliset ja hoidolliset työt.
Lisähyötyä tiekunnat saavat yhteen liittymisestä, esimerkiksi palkkaamalla yhteisen tieisännöitsijän, joka hoitaa montaa toisiinsa yhteydessä olevaa yksityistietä yhtenä kokonaisuutena, jolloin jokainen tie hyötyy pienemmistä kustannuksista yksikköä kohden. Myös tieisännöitsijälle tällainen kokonaisuus on kannattavampi kuin yksittäiset tiet. Yleispätevää ohjetta ei voida antaa, mutta tiekuntien kannattaa ainakin harkita palveluiden kilpailuttamista. Tulevaisuudessa palveluiden käyttö lisääntyy.