Pysäköintilaitosten käytettävyys asiakkaan näkökulmasta
Kosola, Tuukka (2011)
Kosola, Tuukka
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201051077
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201051077
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kartoittaa pysäköintilaitosten käytettävyyttä asiakkaiden näkökulmasta. Tavoitteena ei ole esitellä ratkaisumalleja eri käytettävyysongelmiin, vaan pikemminkin tavoitteena on selvittää, mitkä asiat ovat käytettävyyden kannalta keskeisiä ja mitä ongelmia käytettävyydessä eniten esiintyy. Työn tilaajana on Vantaan kaupunki, joka pysäköintitilojen rakennuttajana haluaa suunnitella pysäköintitilat sellaisiksi, että niitä on mahdollisimman mukava käyttää. Työlle on tarvetta, sillä Kehäradan varteen rakennetaan pysäköintipaikkoja niin liityntäpysäköinnille kuin asukkaille, liiketiloille sekä kauppakeskukselle. Tiedonkeruumenetelminä työssä käytettiin käyttäjähaastatteluja, osallistuvaa havainnointia ja kirjallisuuskatsausta. Käyttäjänäkökulmaa syventämään tehtiin myös asiantuntijahaastatteluja.
Pysäköintilaitoksissa ajaminen koettiin haasteelliseksi, ja eniten huolta sekä ongelmia aiheuttivat liian ahtaat pysäköintiruudut. Käytettävyysongelmat loivat käyttäjilleen erilaisia selviytymistapoja pysäköimiseen. Tapoihin tottuminen ja tilan tutuksi tuleminen lisäsivät pysäköinnin sujuvuutta nostivat käytettävyyden tasoa. Tottuminen nousi keskeiseksi tekijäksi pysäköintitilojen käytettävyyden parantajana. Myös jalankulun sujuvuutta ja turvallisuutta pidettiin tärkeänä.
Käyttäjien tarpeet väljemmistä tiloista ja pysäköintiruuduista eivät kohtaa rakennuttajien intressejä kustannusten minimoimisesta pysäköintipaikkaa kohden. Sen sijaan käyttäjien tarpeet pysäköinnin sujuvuudesta ovat linjassa tiloja hallinnoivien yritysten ansaintalogiikan kanssa. Sujuvuus lisää pysäköintiyrityksen tuloja ja samalla parantaa käytettävyyttä.
Pysäköintitiloja suunnitellaan nykyään ihmisiä eikä vain autoja varten. Ajatuksena muutos autojen säilyttämispaikasta tilaksi, jossa ihminen toimii sekä auton kuljettajana että jalankulkijana konkretisoituu erilaisina tilaan sijoitettavina lisäpalveluina, jalankulun parempaan huomioimisena sekä yleisenä viihtyvyytenä.
Pysäköintilaitoksissa ajaminen koettiin haasteelliseksi, ja eniten huolta sekä ongelmia aiheuttivat liian ahtaat pysäköintiruudut. Käytettävyysongelmat loivat käyttäjilleen erilaisia selviytymistapoja pysäköimiseen. Tapoihin tottuminen ja tilan tutuksi tuleminen lisäsivät pysäköinnin sujuvuutta nostivat käytettävyyden tasoa. Tottuminen nousi keskeiseksi tekijäksi pysäköintitilojen käytettävyyden parantajana. Myös jalankulun sujuvuutta ja turvallisuutta pidettiin tärkeänä.
Käyttäjien tarpeet väljemmistä tiloista ja pysäköintiruuduista eivät kohtaa rakennuttajien intressejä kustannusten minimoimisesta pysäköintipaikkaa kohden. Sen sijaan käyttäjien tarpeet pysäköinnin sujuvuudesta ovat linjassa tiloja hallinnoivien yritysten ansaintalogiikan kanssa. Sujuvuus lisää pysäköintiyrityksen tuloja ja samalla parantaa käytettävyyttä.
Pysäköintitiloja suunnitellaan nykyään ihmisiä eikä vain autoja varten. Ajatuksena muutos autojen säilyttämispaikasta tilaksi, jossa ihminen toimii sekä auton kuljettajana että jalankulkijana konkretisoituu erilaisina tilaan sijoitettavina lisäpalveluina, jalankulun parempaan huomioimisena sekä yleisenä viihtyvyytenä.