B2B – asiakaskirje jälleenmyyjille markkinointiviestinnän keinona – Case: Diesel Denmark ApS, Finnish Branch
Hirvonen, Riikka (2011)
Hirvonen, Riikka
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201091134
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201091134
Tiivistelmä
Sähköinen markkinointiviestintä on paljon käytetty ja nopeasti kasvava viestinnän keino. Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin Business to Business -asiakaskirjeen mahdollisuutta yhtenä markkinointiviestinnän keinona Diesel Denmark ApS, Finnish Branch – yritykselle. Yritys hoitaa Diesel -tuotemerkin jälleenmyynnin Suomessa. Yritykselle pyrittiin löytämään hyödyn näkö-kulmasta vastaus tavoitteeseensa luoda sähköinen, nopea ja edullinen viestinnän keino, jolla jakaa tietoa itsestään jälleenmyyntiasiakkailleen. Alustava suunnitteluehdotus asiakaskirjeestä tehtiin yrityksessä suorittamassani harjoittelussa vuonna 2010.
Opinnäytetyöni tavoitteena oli auttaa kohdeyritystäni parantamaan markkinointiviestintäkeinojaan. Pyrittiin löytämään keino, jolla yritys ja sen tuotteet saadaan paremmin näkyviin kaikille jälleenmyyntiasiakkaille. Tarkoituksena oli myös löytää sopiva sisältö asiakaskirjeeseen. Teoreettinen viitekehys rakentuu yrityksen kokonaisvaltaisen viestinnän ja markkinointiviestinnän ympärille. Käytin apuna myös Business to Business – markkinoinnin ja sähköpostimarkkinoinnin teorioita.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tapaustutkimuksena. Benchmarking -vertailututkimusmenetelmän avulla tutkin muita Business to Business -asiakaskirjettä käyttäviä suomalaisia yrityksiä ja niiden näkemyksiä asiakaskirjeen tuottamasta hyödystä yritykseen. Asiakaskirjettä käyttäviä yrityksiä oli 5 ja johtopäätös oli, että asiakaskirje on hyvä keino lisätä myyntiä ja vahvistaa asiakassuhdetta. Kohdeyritykseni jälleenmyyjille lähettämääni kyselytutkimukseen vastasi 18/79 valituista jälleenmyyntiyritysten edustajista. Jälleenmyyjät olisivat kiinnostuneita asiakaskirjeestä, yrityksestä sekä sen tuotteista. Kohdeyritykselle suoritetun kyselyn vastaukset olivat kaikki samankaltaisia, mikä oli positiivista.
Kokonaisvaltaisesti tutkimus ja teoria puoltavat asiakaskirjeen käytön hyötyä. Kustannustehokas viestintä ja nopea tiedonkulku ovat avain pysyvään asiakassuhteeseen. Kehitysehdotus olisi, että toteutettaisiin asiakaskirje, jossa painotettaisiin tuotteiden näkyvyyttä jälleenmyyntiasiakkaille. Jatkotutkimuksena voisi tutkia asiakaskirjeen vaikutusta myyntiin sen käyttöön oton jälkeen.
Opinnäytetyöni tavoitteena oli auttaa kohdeyritystäni parantamaan markkinointiviestintäkeinojaan. Pyrittiin löytämään keino, jolla yritys ja sen tuotteet saadaan paremmin näkyviin kaikille jälleenmyyntiasiakkaille. Tarkoituksena oli myös löytää sopiva sisältö asiakaskirjeeseen. Teoreettinen viitekehys rakentuu yrityksen kokonaisvaltaisen viestinnän ja markkinointiviestinnän ympärille. Käytin apuna myös Business to Business – markkinoinnin ja sähköpostimarkkinoinnin teorioita.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tapaustutkimuksena. Benchmarking -vertailututkimusmenetelmän avulla tutkin muita Business to Business -asiakaskirjettä käyttäviä suomalaisia yrityksiä ja niiden näkemyksiä asiakaskirjeen tuottamasta hyödystä yritykseen. Asiakaskirjettä käyttäviä yrityksiä oli 5 ja johtopäätös oli, että asiakaskirje on hyvä keino lisätä myyntiä ja vahvistaa asiakassuhdetta. Kohdeyritykseni jälleenmyyjille lähettämääni kyselytutkimukseen vastasi 18/79 valituista jälleenmyyntiyritysten edustajista. Jälleenmyyjät olisivat kiinnostuneita asiakaskirjeestä, yrityksestä sekä sen tuotteista. Kohdeyritykselle suoritetun kyselyn vastaukset olivat kaikki samankaltaisia, mikä oli positiivista.
Kokonaisvaltaisesti tutkimus ja teoria puoltavat asiakaskirjeen käytön hyötyä. Kustannustehokas viestintä ja nopea tiedonkulku ovat avain pysyvään asiakassuhteeseen. Kehitysehdotus olisi, että toteutettaisiin asiakaskirje, jossa painotettaisiin tuotteiden näkyvyyttä jälleenmyyntiasiakkaille. Jatkotutkimuksena voisi tutkia asiakaskirjeen vaikutusta myyntiin sen käyttöön oton jälkeen.