Ympäristövastuullisuuden hyödyntäminen kilpailukykynä ja imagon kehittäjänä - Case kokous- ja kongressikeskus
Toivio, Iina (2012)
Toivio, Iina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201141329
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201141329
Tiivistelmä
Opinnäytetyö perustui kokous- ja kongressikeskuksen haluun muuntaa ympäristövastuullinen toiminta kilpailukyvyksi ja kehittää tämän kautta positiivista imagoaan. Opinnäytetyön tavoitteeksi muodostui selvittää, miten ympäristövastuullista toimintaa voitaisiin hyödyntää kilpailukykynä tai jopa -etuna sekä positiivisen imagon kehittäjänä. Teorian tarkoitus oli toimia tutkimuksen pohjana. Tutkimustulosten perusteella annetaan kokous- ja kongressikeskukselle käyttökelpoisia kehitysehdotuksia.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena www-kyselynä satunnaisesti valitulle joukolle kotimaisia kokousjärjestäjiä. Tutkimuksessa keskityttiin seuraaviin aihealueisiin: miten asiakkaat ymmärtävät ympäristövastuullisuuden, ympäristövastuullisuuden vaikutus yritystoiminnassa, erilaiset tavat tuoda ympäristövastuullisuutta esiin sekä kokous- ja kongressikeskuksen ympäristöohjelma. Kysely lähetettiin lokakuussa 2011.
Tutkimustulosten perusteella voidaan päätellä, että kotimaiset kokousjärjestäjät pääsääntöisesti arvostavat yritysten tekemiä ympäristövastuullisia toimia. Suurin osa heistä ei kuitenkaan ollut tietoisia kokous- ja kongressikeskuksen tekemistä toimista ja toivoi saavansa tietoa ympäristövastuullisista toimista kokous- ja kongressikeskuksen yhteyshenkilöltä. Tuloksista voidaan päätellä, että oikeanlaisella tavalla viestiä oikeanlaisille kohderyhmille voidaan saavuttaa kilpailuetua ja kehittää positiivista imagoa.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena www-kyselynä satunnaisesti valitulle joukolle kotimaisia kokousjärjestäjiä. Tutkimuksessa keskityttiin seuraaviin aihealueisiin: miten asiakkaat ymmärtävät ympäristövastuullisuuden, ympäristövastuullisuuden vaikutus yritystoiminnassa, erilaiset tavat tuoda ympäristövastuullisuutta esiin sekä kokous- ja kongressikeskuksen ympäristöohjelma. Kysely lähetettiin lokakuussa 2011.
Tutkimustulosten perusteella voidaan päätellä, että kotimaiset kokousjärjestäjät pääsääntöisesti arvostavat yritysten tekemiä ympäristövastuullisia toimia. Suurin osa heistä ei kuitenkaan ollut tietoisia kokous- ja kongressikeskuksen tekemistä toimista ja toivoi saavansa tietoa ympäristövastuullisista toimista kokous- ja kongressikeskuksen yhteyshenkilöltä. Tuloksista voidaan päätellä, että oikeanlaisella tavalla viestiä oikeanlaisille kohderyhmille voidaan saavuttaa kilpailuetua ja kehittää positiivista imagoa.