Markkinointiviestintä Pietarissa – miten kuluttaja houkutellaan asiakkaaksi?
Gullman-Kaleva, Eija (2012)
Gullman-Kaleva, Eija
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201201519
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201201519
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee markkinointiviestintää Pietarissa. Tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa miten, missä ja millaisissa eri tilanteissa pietarilaiskuluttaja kohtaa markkinointiviestintää ja millaista tämä viestintä on. Mitä keinoja markkinointiviestinnässä on käytetty? Mitä erityispiirteitä pietarilaisessa markkinointiviestinnässä on? Yleensä markkinointiviestintää käsittelevät tutkimukset on tehty joko yrityksen tai mainostoimiston näkökulmasta; tämän tutkimuksen keskiössä on yksittäinen pietarilaiskuluttaja.
Tutkimuksen tavoitteena on laatia yhteenveto siitä, miten tavallista pietarilaiskuluttajaa houkutellaan asiakkaaksi markkinointiviestinnän keinoin. Teoriaosassa käsitellään markkinoinnin 4P-mallia, Pietaria toimintaympäristönä, mainontaa, kuluttajia ja kuluttajansuojaa. Empiriaosassa kuvataan tutkittua ilmiötä. Empiriaosaan on yhdistetty teoriaa, hankittua tietoa ja omaa analyysia.
Tutkimusmenetelmä on kvalitatiivinen: opinnäytetyö on tehty osittain kirjoituspöytätutkimuksena, osittain havainnoimalla ja haastattelemalla. Lähdemateriaalina on käytetty kirjoja, tutkimuksia, artikkeleita, sähköisiä lähteitä, kuten eri liikeketjujen ja järjestöjen internetsivuja sekä tutkimuslaitosten tilastoja. Markkinoinnin havainnointi tapahtui Pietarissa keväällä ja syksyllä 2011 kaduilla, liikkeissä, kauppakeskuksissa ja metrossa. Tässä opinnäytetyössä on otettu lähempään tarkasteluun 16 Pietarissa toimivaa yritystä.
Tutkimusta tehtäessä tuli ilmeiseksi, että eri tutkimuslaitosten tekemissä tilastoissa on jonkin verran eroavaisuuksia. Lisäksi Pietari on niin suuri kaupunki, ettei kaikkea ole mahdollista tutkia. Näistä seikoista huolimatta lopputuloksena on pietarilaista markkinointiviestintää yleisellä tasolla kuvaava selvitys.
Markkinointiviestintä on Pietarissa monimuotoista, runsasta ja ajoittain jopa aggressiivista. Se on värikästä, äänekästä ja joka suunnasta tunkevaa. Osittain se muistuttaa suomalaista markkinointiviestintää, mutta joiltakin osin se on täysin erilaista. Sille altistuu Pietarissa lähes aina ja kaikkialla, myös tahtomattaan.
Tutkimuksen tavoitteena on laatia yhteenveto siitä, miten tavallista pietarilaiskuluttajaa houkutellaan asiakkaaksi markkinointiviestinnän keinoin. Teoriaosassa käsitellään markkinoinnin 4P-mallia, Pietaria toimintaympäristönä, mainontaa, kuluttajia ja kuluttajansuojaa. Empiriaosassa kuvataan tutkittua ilmiötä. Empiriaosaan on yhdistetty teoriaa, hankittua tietoa ja omaa analyysia.
Tutkimusmenetelmä on kvalitatiivinen: opinnäytetyö on tehty osittain kirjoituspöytätutkimuksena, osittain havainnoimalla ja haastattelemalla. Lähdemateriaalina on käytetty kirjoja, tutkimuksia, artikkeleita, sähköisiä lähteitä, kuten eri liikeketjujen ja järjestöjen internetsivuja sekä tutkimuslaitosten tilastoja. Markkinoinnin havainnointi tapahtui Pietarissa keväällä ja syksyllä 2011 kaduilla, liikkeissä, kauppakeskuksissa ja metrossa. Tässä opinnäytetyössä on otettu lähempään tarkasteluun 16 Pietarissa toimivaa yritystä.
Tutkimusta tehtäessä tuli ilmeiseksi, että eri tutkimuslaitosten tekemissä tilastoissa on jonkin verran eroavaisuuksia. Lisäksi Pietari on niin suuri kaupunki, ettei kaikkea ole mahdollista tutkia. Näistä seikoista huolimatta lopputuloksena on pietarilaista markkinointiviestintää yleisellä tasolla kuvaava selvitys.
Markkinointiviestintä on Pietarissa monimuotoista, runsasta ja ajoittain jopa aggressiivista. Se on värikästä, äänekästä ja joka suunnasta tunkevaa. Osittain se muistuttaa suomalaista markkinointiviestintää, mutta joiltakin osin se on täysin erilaista. Sille altistuu Pietarissa lähes aina ja kaikkialla, myös tahtomattaan.