Ympäristöasenteen painoarvo - kuluttajan ostopäätökseen vaikuttavat tekijät
Kolis, Noora (2012)
Kolis, Noora
Saimaan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201191455
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201191455
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, millainen vaikutus kuluttajan ympäristö-asenteella on hänen ostopäätökseensä. Tutkimuksessa tutkittiin, millaiset tekijät vaikuttivat kuluttajan ympäristöasenteeseen ja millaisen tuotteen ympäristömyönteiset ihmiset olivat valinneet. Lisäksi tutkittiin, mitkä muut tekijät vaikuttavat ostopäätökseen ja mitä kanavia kuluttaja haluaa käyttää tiedonhankintaan ja ostamiseen.
Tutkimuksen teoreettisessa osuudessa tutustutaan lähdekirjallisuuden avulla kuluttajan ostopäätöksiin vaikuttaviin tekijöihin ja kuluttajan ostoprosessin vai-heisiin. Lisäksi perehdytään käsitteisiin ympäristötietoisuus ja ympäristöasenne sekä tekijöihin, jotka aiheuttavat ristiriitaa ympäristöasenteen ja ympäristökäyttäytymisen välille. Teoriaosuudessa selvitetään myös, miten vihreä kuluttaja eroaa tavallisesta kuluttajasta.
Itse tutkimus tehtiin kyselytutkimuksena Lappeenrannan Energia Oy:lle loka-kuussa 2011. Kyselylomake lähetettiin tuhannelle tutkimusta edeltävien neljän kuukauden aikana yrityksen kanssa sähkösopimuksen tehneelle asiakkaalle. Vastausprosentti oli 16,9 %. Tutkimustulokset analysoitiin IBM SPSS Statistics 19 -ohjelmalla, ja analysointiin käytettiin pääasiassa kuvailevia menetelmiä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että ympäristömyönteisyyden vaikutus ostopää-tökseen kasvaa myönteisyyden lisääntyessä. Tärkeitä ostopäätökseen vaikutta-via tekijöitä ovat ostamisen ja tiedonsaannin helppous sekä yrityksen paikalli-suus. Internetiä pidetään vielä vaikeana ostokanavana sähkösopimukselle, mutta sen merkitys kasvaa koko ajan. Toimiva sähköinen ostokanava on merkittävä kilpailuetu tulevaisuudessa.
Tutkimuksen teoreettisessa osuudessa tutustutaan lähdekirjallisuuden avulla kuluttajan ostopäätöksiin vaikuttaviin tekijöihin ja kuluttajan ostoprosessin vai-heisiin. Lisäksi perehdytään käsitteisiin ympäristötietoisuus ja ympäristöasenne sekä tekijöihin, jotka aiheuttavat ristiriitaa ympäristöasenteen ja ympäristökäyttäytymisen välille. Teoriaosuudessa selvitetään myös, miten vihreä kuluttaja eroaa tavallisesta kuluttajasta.
Itse tutkimus tehtiin kyselytutkimuksena Lappeenrannan Energia Oy:lle loka-kuussa 2011. Kyselylomake lähetettiin tuhannelle tutkimusta edeltävien neljän kuukauden aikana yrityksen kanssa sähkösopimuksen tehneelle asiakkaalle. Vastausprosentti oli 16,9 %. Tutkimustulokset analysoitiin IBM SPSS Statistics 19 -ohjelmalla, ja analysointiin käytettiin pääasiassa kuvailevia menetelmiä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että ympäristömyönteisyyden vaikutus ostopää-tökseen kasvaa myönteisyyden lisääntyessä. Tärkeitä ostopäätökseen vaikutta-via tekijöitä ovat ostamisen ja tiedonsaannin helppous sekä yrityksen paikalli-suus. Internetiä pidetään vielä vaikeana ostokanavana sähkösopimukselle, mutta sen merkitys kasvaa koko ajan. Toimiva sähköinen ostokanava on merkittävä kilpailuetu tulevaisuudessa.