Kestävän kehityksen opetus Hyvinkään Laureassa
Turunen, Anna (2009)
Turunen, Anna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200906043673
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200906043673
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö perustuu kyselytutkimukseen, joka tehtiin Hyvinkään Laurean toisen vuoden opiskelijoille. Kohderyhmänä olivat sosiaali-, terveys- ja liiketalouden alan opiskelijat. Kyselyllä haluttiin selvittää opiskelijoiden tiedot ja asenteet kestävästä kehityksestä sekä sen opetuksesta Hyvinkään toimipisteessä. Kestävä kehitys on integroitu opetussuunnitelmaan.
Opintosuunnitelmaan on nimetty opintojaksot, joissa kestävän kehityksen eri näkökulmat tuodaan esiin. Kestävän kehityksen työpajoja on tarjottu syksyn 2009 aikana eri ryhmille etenkin terveysalalla. Työpajojen lisäksi on teetetty esseitä sekä järjestetty monialaisena yhteistyönä kestävän kehityksen päivä.
Kysely muodostui kahdesta osiosta: tiedoista ja arvoista kestävään kehitykseen liittyen sekä kestävän kehityksen opetuksen toteutumisesta Hyvinkään Laureassa. Kysely laadittiin E-lomakkeelle, johon opiskelijat vastasivat joko tunnilla tai sähköpostilinkin kautta vapaa-ajallaan. Kyselyyn vastasi yhteensä 76 opiskelijaa kolmelta eri koulutusalalta.
Kyselyn perusteella saatiin selville, että kestävän kehityksen tiedot perusasioista ja arvot olivat lähes samankaltaisia kaikilla koulutusaloilla. Opetusosiossa näkyi eroja enemmän verrattuna tietoihin ja asenteisiin, opetukseen panostaminen on jossain määrin nähtävissä tuloksissa.
Avoimissa kysymyksissä opiskelijat pääsivät kertomaan oman kantansa opetuksesta. Tulevaisuudessa toivottiin järjestettävän lisää kestävän kehityksen opetusta, muun muassa vapaavalintaisten kurssien muodossa. Lisäksi toivottiin omalle alalle soveltuvaa ja käytännössä toimivaa kestävän kehityksen opetusta. Opetuksen toivottiin olevan käytännönläheistä ja mielenkiintoa herättävää.
Opintosuunnitelmaan on nimetty opintojaksot, joissa kestävän kehityksen eri näkökulmat tuodaan esiin. Kestävän kehityksen työpajoja on tarjottu syksyn 2009 aikana eri ryhmille etenkin terveysalalla. Työpajojen lisäksi on teetetty esseitä sekä järjestetty monialaisena yhteistyönä kestävän kehityksen päivä.
Kysely muodostui kahdesta osiosta: tiedoista ja arvoista kestävään kehitykseen liittyen sekä kestävän kehityksen opetuksen toteutumisesta Hyvinkään Laureassa. Kysely laadittiin E-lomakkeelle, johon opiskelijat vastasivat joko tunnilla tai sähköpostilinkin kautta vapaa-ajallaan. Kyselyyn vastasi yhteensä 76 opiskelijaa kolmelta eri koulutusalalta.
Kyselyn perusteella saatiin selville, että kestävän kehityksen tiedot perusasioista ja arvot olivat lähes samankaltaisia kaikilla koulutusaloilla. Opetusosiossa näkyi eroja enemmän verrattuna tietoihin ja asenteisiin, opetukseen panostaminen on jossain määrin nähtävissä tuloksissa.
Avoimissa kysymyksissä opiskelijat pääsivät kertomaan oman kantansa opetuksesta. Tulevaisuudessa toivottiin järjestettävän lisää kestävän kehityksen opetusta, muun muassa vapaavalintaisten kurssien muodossa. Lisäksi toivottiin omalle alalle soveltuvaa ja käytännössä toimivaa kestävän kehityksen opetusta. Opetuksen toivottiin olevan käytännönläheistä ja mielenkiintoa herättävää.