Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

VIRVE-päätelaitteen käytön osaamisen kehittyminen simulaatio-opetuksen avulla

Pohjola, Hanne; Jokitalo, Elina (2011)

Avaa tiedosto
Pohjola_Hanne.pdf (606.7Kt)
Lataukset: 


Pohjola, Hanne
Jokitalo, Elina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201131326
Tiivistelmä
VIRVE on viranomaisradioverkko, jonka avulla viranomaiset voivat turvallisesti ja tehokkaasti kommunikoida keskenään yli viranomaisrajojen. VIRVE perustuu TETRA-standardiin, joka tarjoaa mahdollisuuden jakaa yhden radioverkon usean eri toimijan kesken. Laurea Otaniemen TETRAsim-simulaatio-oppimisympäristö tarjoaa mahdollisuuden harjoitella VIRVEn käyttöä. Oppimisympäristö koostuu kouluttajan ja koulutettavien tietokoneista, jotka toimivat simulaatioverkossa. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten ensimmäisen vuoden terveydenhoitajaopiskelijoiden VIRVE-päätelaitteen käytön osaaminen muuttui simulaatiokoulutuksen jälkeen. Opinnäytetyön tarkoituksena oli myös testata Kirstinän ja Lehtisen (2011) opinnäytetyön kyselylomaketta. Opinnäytetyön tavoitteena oli tehostaa terveydenhoitajaopiskelijoiden VIRVE-päätelaitteen käytön osaamista simulaatio-opetuksen avulla.

Opinnäytetyön kohderyhmänä oli ensimmäisen vuoden terveydenhoitajaopiskelijaryhmä. Järjestimme heille kaksi testitilaisuutta, joissa selvitimme heidän VIRVE-tietoisuutta Kirstinän ja Lehtisen kyselylomakkeen avulla. Testitilaisuudessa opiskelijat tekivät myös simulaatiotestin TETRAsim-simulaatiokoulutusohjelmalla. Simulaatiotestin avulla selvitimme, kuinka nopeasti opiskelijat suoriutuivat VIRVE-päätelaitteen käyttöä koskevista 15 tehtävästä. Testitilaisuuksien välissä opiskelijat saivat VIRVEn simulaatiokoulutuksen sekä käyttivät VIRVE-päätelaitetta SOSTER-tapahtumassa.

Vertasimme ensimmäisen ja toisen testitilaisuuden tuloksia keskenään. Tulosten analysoinnissa käytettiin Excel-tietokoneohjelmaa. Ensimmäisessä testitilaisuudessa kukaan terveydenhoitajaopiskelijoista ei ollut käyttänyt aikaisemmin VIRVE-päätelaitetta. Näin ollen heidän VIRVE-tietoisuutensa oli alhainen. Simulaatiokoulutuksen jälkeen opiskelijat olivat oppineet VIRVE-päätelaitteen peruskäytön ja suurin osa uskaltaisi nyt käyttää sitä. Osaaminen näkyi myös TETRAsim-simulaatiotestin tuloksissa. Toisessa testitilaisuudessa testiin kului aikaa keskimäärin puolet vähemmän kuin ensimmäisellä kerralla. Koulutuksen jälkeen opiskelijat myös pitivät VIRVE-päätelaitetta hyödyllisenä työvälineenä. Tulosten perusteella VIRVE-päätelaitteen käytössä ilmenee kuitenkin vielä puutteita, eikä opiskelijoiden mielestä VIRVE-päätelaitteen käyttö ole helppoa. VIRVE-päätelaitteen koulutukselle olisi vielä kysyntää, sillä reilusti yli puolet vastaajista koki tarvitsevansa lisäkoulutusta.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste