Suomalaisen musiikin markkinointi
Parviainen, Anna (2012)
Parviainen, Anna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201091141
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201091141
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni toimeksiantajana oli Sakara Records, joka on vuonna 2003 perustettu pienlevy-yhtiö. Sakara oli alkujaan tarkoitettu perustajajäsentensä eli Mokoma-yhtyeen oman tuotannon julkaisemiseen, mutta myöhemmin merkillä on julkaissut musiikkiaan jo moni muukin yhtye ja artisti.
Opinnäytetyöni aiheena oli suomalaisen musiikin markkinointi. Tähän aiheeseen päädyin, sillä huomasin, että musiikista ja markkinoinnista kiinnostuneelle ei helposti löydy tietoa, jossa nämä kaksi osa-aluetta yhdistyisivät.
Opinnäytetyöni teoreettisena viitekehyksenä käytin markkinoinnin ja lanseerauksen teoriaa. Teoreettisen viitekehyksen markkinointiosiossa kävin läpi markkinointia käsitteenä, sen kehittymistä, suunnittelua, jakelukanavia sekä mainontaa. Lanseerauksen teoriaosuudessa käsittelin lanseerauksen käsitettä ja kävin lanseeraukseen kuuluvat vaiheet läpi keskittyen erityisesti vaiheisiin, jotka ovat oleellisia myös musiikin markkinoinnissa.
Työn toiminnallisessa osuudessa käytin pohjana teoreettista viitekehystä. Toiminnallisessa osassa kerroin, kuinka etenee uuden levyn markkinointi alusta lähtien.
Työn tavoitteena oli kirjoittaa kattava kuvaus siitä, miten suomalaisen musiikin markkinointi toimii. Aiheesta löytämäni tiedon sekä Sakara Recordsin toimitusjohtajalle ja Mokoman kitaristi Tuomo Saikkoselle tekemäni haastattelun pohjalta toivon työstäni olevan hyötyä alasta kiinnostuneille.
Opinnäytetyöni aiheena oli suomalaisen musiikin markkinointi. Tähän aiheeseen päädyin, sillä huomasin, että musiikista ja markkinoinnista kiinnostuneelle ei helposti löydy tietoa, jossa nämä kaksi osa-aluetta yhdistyisivät.
Opinnäytetyöni teoreettisena viitekehyksenä käytin markkinoinnin ja lanseerauksen teoriaa. Teoreettisen viitekehyksen markkinointiosiossa kävin läpi markkinointia käsitteenä, sen kehittymistä, suunnittelua, jakelukanavia sekä mainontaa. Lanseerauksen teoriaosuudessa käsittelin lanseerauksen käsitettä ja kävin lanseeraukseen kuuluvat vaiheet läpi keskittyen erityisesti vaiheisiin, jotka ovat oleellisia myös musiikin markkinoinnissa.
Työn toiminnallisessa osuudessa käytin pohjana teoreettista viitekehystä. Toiminnallisessa osassa kerroin, kuinka etenee uuden levyn markkinointi alusta lähtien.
Työn tavoitteena oli kirjoittaa kattava kuvaus siitä, miten suomalaisen musiikin markkinointi toimii. Aiheesta löytämäni tiedon sekä Sakara Recordsin toimitusjohtajalle ja Mokoman kitaristi Tuomo Saikkoselle tekemäni haastattelun pohjalta toivon työstäni olevan hyötyä alasta kiinnostuneille.