Mediakasvatus puheeksi päivähoidossa
Laakkonen, Laura; Kettunen, Laura (2012)
Laakkonen, Laura
Kettunen, Laura
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201091128
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201091128
Tiivistelmä
Mediakasvatus ja sen toteuttaminen on melko uusi käsite päivähoidossa. Aihe on ajankohtainen, koska media on enenevässä määrin osana lasten arkea. Opinnäytetyömme tarkoituksena oli tuottaa kohdepäiväkodin henkilökunnalle tiedollista, taidollista ja asenteellista osaamista mediakasvatuksesta. Näihin tavoitteisiin pyrimme tuottamamme koulutuspaketin avulla. Opinnäytetyömme on toiminnallinen opinnäytetyö.
Opinnäytetyön prosessi muodostui kyselystä, toiminnallisen osuuden suunnittelusta, toiminnallisesta osuudesta ja arvioinnista. Kysely tehtiin päiväkodissa ja se antoi tietoa mediakasvatuksen lähtötasosta. Kyselyn avulla halusimme saada selville toteutetaanko päiväkodissa mediakasvatusta, millä tavalla mediaan ja mediakasvatukseen suhtaudutaan, minkälaisiin arvoihin mediakasvatus pohjautuu ja kuinka tarpeelliseksi henkilökunta kokee mediakasvatuksen.
Kyselyn tuloksien pohjalta suunnittelimme koulutuspaketin, johon sisältyi neljä väittämää mediakasvatuksesta. Koulutuspaketin tarkoituksena oli herättää keskustelua ja mielipiteiden vaihtoa henkilökunnan välillä. Väittämät mahdollistavat keskustelun syntymisen, koska ne jakavat mielipiteitä ja yhtä oikeaa vastausta ei ole olemassa. Väittämien taustalle oli koottu teoriatietoa mediakasvatuksesta ja uutta tutkimustietoa aiheesta. Väittämästä syntyneen keskustelun jälkeen kerroimme teoriatietoa siihen liittyvästä aiheesta. Koulutuksen oli tarkoitus nostaa mediakasvatukseen liittyviä arvoja ja asenteita esiin, jotta syntyisi yhteinen linja mediakasvatuksen toteutukseen päiväkodissa. Koulutus toteutettiin hyvinkääläisessä päiväkodissa, henkilökunnan työillassa.
Koulutuksen jälkeen keräsimme henkilökunnalta palautetta koulutuspaketistamme palautekyselyllä ja ryhmähaastattelulla. Haastatteluun osallistui päiväkodin johtaja ja kaksi työntekijää. Purimme palautteen sisällönanalyysia käyttäen. Palautteen perusteella voimme todeta, että opinnäytetyölle asetetut tavoitteet täyttyivät. Henkilökunta sai uusia tietoja ja taitoja mediakasvatuksen toteuttamiseen. Osa henkilökunnasta koki asenteidensa mediaa ja mediakasvatusta kohtaan muuttuneen positiivisempaan suuntaan. Saamamme palautteen perusteella uskomme, että koulutuspaketti on hyödynnettävissä yleisesti varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyön prosessi muodostui kyselystä, toiminnallisen osuuden suunnittelusta, toiminnallisesta osuudesta ja arvioinnista. Kysely tehtiin päiväkodissa ja se antoi tietoa mediakasvatuksen lähtötasosta. Kyselyn avulla halusimme saada selville toteutetaanko päiväkodissa mediakasvatusta, millä tavalla mediaan ja mediakasvatukseen suhtaudutaan, minkälaisiin arvoihin mediakasvatus pohjautuu ja kuinka tarpeelliseksi henkilökunta kokee mediakasvatuksen.
Kyselyn tuloksien pohjalta suunnittelimme koulutuspaketin, johon sisältyi neljä väittämää mediakasvatuksesta. Koulutuspaketin tarkoituksena oli herättää keskustelua ja mielipiteiden vaihtoa henkilökunnan välillä. Väittämät mahdollistavat keskustelun syntymisen, koska ne jakavat mielipiteitä ja yhtä oikeaa vastausta ei ole olemassa. Väittämien taustalle oli koottu teoriatietoa mediakasvatuksesta ja uutta tutkimustietoa aiheesta. Väittämästä syntyneen keskustelun jälkeen kerroimme teoriatietoa siihen liittyvästä aiheesta. Koulutuksen oli tarkoitus nostaa mediakasvatukseen liittyviä arvoja ja asenteita esiin, jotta syntyisi yhteinen linja mediakasvatuksen toteutukseen päiväkodissa. Koulutus toteutettiin hyvinkääläisessä päiväkodissa, henkilökunnan työillassa.
Koulutuksen jälkeen keräsimme henkilökunnalta palautetta koulutuspaketistamme palautekyselyllä ja ryhmähaastattelulla. Haastatteluun osallistui päiväkodin johtaja ja kaksi työntekijää. Purimme palautteen sisällönanalyysia käyttäen. Palautteen perusteella voimme todeta, että opinnäytetyölle asetetut tavoitteet täyttyivät. Henkilökunta sai uusia tietoja ja taitoja mediakasvatuksen toteuttamiseen. Osa henkilökunnasta koki asenteidensa mediaa ja mediakasvatusta kohtaan muuttuneen positiivisempaan suuntaan. Saamamme palautteen perusteella uskomme, että koulutuspaketti on hyödynnettävissä yleisesti varhaiskasvatuksessa.