Hypervirtaa tölkistä : nuorten energiajuomien kulutus ja terveellisyysmielikuvat
Iivanainen, Valtteri; Härö, Susanna (2012)
Iivanainen, Valtteri
Härö, Susanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201191497
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201191497
Tiivistelmä
Opinnäytetyön avulla selvitettiin keravalaisten 13–24 -vuotiaiden nuorten energiajuomien kulutusta ja terveellisyysmielikuvia. Energiajuomat ovat olleet viimeaikoina paljon puhuttu aihe mediassa ja varsinkin nuorten energiajuomien käyttö on noussut uutisotsikoihin. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa nuorten energiajuomakulutusta, mielikuvia juomien terveellisyydestä sekä ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä. Opinnäytetyön empiirisen osan tutkimuskohteena olivat Keravan Sompion ylä-asteen, Keravan lukion ja Keravan Laurea-ammattikorkeakoulun opiskelijat.
Opinnäytetyön lähtökohtana oli tutkia aihetta puolueettomana ulkopuolisen silmin. Sen tavoitteena oli saada päivitettyä tietoa hyödyttämään niin aiheesta kiinnostuneita nuoria, vanhempia, koulujen henkilökuntaa sekä mahdollisesti myös energiajuomayrityksiä.
Kyselytutkimus toteutettiin kvantitatiivisesti. Tarvittavat tiedot kerättiin opiskelijoilta kolmessa koulussa yksinkertaista kyselylomaketta käyttäen. Kyselyyn vastasi 149 keravalaisnuorta, jotka olivat ikähaarukaltaan 13-24 -vuotiaita. Heiltä saatiin yhteensä 139 käyttökelpoista vastauslomaketta. Kyselylomakkeita analysoitiin tilastotieteelliseen analyysiin suunnitellulla SPSS-ohjelmalla. Analysoinnissa kiinnitettiin erityisesti huomiota kolmen ikäluokan välisiin eroihin. Analysoinnissa kiinnitettiin erityisesti huomiota kolmen ikäluokan välisiin eroihin. Vastanneista 13–16 -vuotiaita oli 68, keskimmäisen ikäryhmän 17–20 -vuotiaita nuoria 27 ja 21–24 -vuotiaita 42.
Tulokset osoittivat muun muassa kuinka paljon nuoret kuluttavat energiajuomia sekä mitä mieltä he ovat energiajuomien hypervirtaavasta maailmasta. Nuoret nauttivat energiajuomia keskimäärin reilun yhden annoksen viikossa ja suurin osa nuorista juo niitä funktionaalisuuden, eli piristymisen vuoksi. Ostopäätöstä tehtäessä energiajuoman maku vaikutti keskimäärin eniten valintaan. Nuoret eivät yleisesti pitäneet juomia terveellisinä.
Opinnäytetyön lähtökohtana oli tutkia aihetta puolueettomana ulkopuolisen silmin. Sen tavoitteena oli saada päivitettyä tietoa hyödyttämään niin aiheesta kiinnostuneita nuoria, vanhempia, koulujen henkilökuntaa sekä mahdollisesti myös energiajuomayrityksiä.
Kyselytutkimus toteutettiin kvantitatiivisesti. Tarvittavat tiedot kerättiin opiskelijoilta kolmessa koulussa yksinkertaista kyselylomaketta käyttäen. Kyselyyn vastasi 149 keravalaisnuorta, jotka olivat ikähaarukaltaan 13-24 -vuotiaita. Heiltä saatiin yhteensä 139 käyttökelpoista vastauslomaketta. Kyselylomakkeita analysoitiin tilastotieteelliseen analyysiin suunnitellulla SPSS-ohjelmalla. Analysoinnissa kiinnitettiin erityisesti huomiota kolmen ikäluokan välisiin eroihin. Analysoinnissa kiinnitettiin erityisesti huomiota kolmen ikäluokan välisiin eroihin. Vastanneista 13–16 -vuotiaita oli 68, keskimmäisen ikäryhmän 17–20 -vuotiaita nuoria 27 ja 21–24 -vuotiaita 42.
Tulokset osoittivat muun muassa kuinka paljon nuoret kuluttavat energiajuomia sekä mitä mieltä he ovat energiajuomien hypervirtaavasta maailmasta. Nuoret nauttivat energiajuomia keskimäärin reilun yhden annoksen viikossa ja suurin osa nuorista juo niitä funktionaalisuuden, eli piristymisen vuoksi. Ostopäätöstä tehtäessä energiajuoman maku vaikutti keskimäärin eniten valintaan. Nuoret eivät yleisesti pitäneet juomia terveellisinä.