Energiansäästö osana Nordean yhteiskuntavastuuta — sanoista teoiksi. Case: Connection Services FI -osasto
Salonen, Hanna (2009)
Salonen, Hanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905142805
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905142805
Tiivistelmä
Energiansäästö osana Nordean yhteiskuntavastuuta — sanoista teoiksi. Case: Connection Services FI -osasto
Nykypäivänä yhteiskuntavastuun kysymyksistä ja ympäristöasioista on tullut yrityksille ja organisaatioille koko ajan merkittävämpiä haasteita. Ympäristöasioiden vaikutus yritystoimintaan nostaa esille monenlaisia mielipiteitä ja kysymyksiä. Kysymykseksi nousee esimerkiksi, välittävätkö yritykset yhteiskuntavastuullisuudestaan ja ympäristöasioista, vai onko yritysten ekologisuus mainostamista ulkopuolisille tahoille, jotta liiketoiminta näyttäisi vastuulliselta ja eettiseltä. Yritystoiminnassa tärkeässä osassa ovat työntekijät. Heitä tarvitaan päivittäisen liiketoiminnan ylläpitämiseen, ja heidän tulisi ensisijaisesti olla tietoisia työnantajansa noudattamista erilaisista yhteiskuntavastuullisista periaatteista ja säädöksistä.
Opinnäytetyön teoriaosuus tehtiin tutkielmatyyppisesti, perustuen valmiina olevaan viite-kehykseen. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuoda esille selventäviä määritelmiä yrityksen yhteiskuntavastuusta ja käsitellä toimeksiantajana taustalla toimivan Nordea Pankki Suomi Oyj:n koko konsernia koskevia yhteiskuntavastuuperiaatteita, toiminnankulmakiviä, toimintatapasääntöjä ja ympäristöpolitiikkaa sekä esimerkkinä ilmentää, kuinka se liiketoiminnassaan tuo niitä esille. Energiankulutuksesta oli aiheellista käydä läpi käsitteitä ja sitä, kuinka toimistotyönosalta voidaan vaikuttaa energiankultukseen. Pankkitoiminta keskittyy toimistorakennuksiin, joten niissä sähkönkulutus on suuri kustannuserä, ja energiansäästämiseen löytyy paljon potentiaalisia toimia.
Jotta opinnäytetyöhön saatiin tutkimuksellisuutta ja syvyyttä, tehtiin aiheen pohjalta kvantitatiivinen tutkimus, jossa selvitettiin Nordea Pankki Suomi Oyj:n Connection Services FI -osaston kohdalta, onko Nordealla ollut vaikututusta työntekijöidensä ympäristötietoisuuteen ja motivaatioon. Tutkimuksella haluttiin lisäksi selvittää osaston työntekijöiden tietämystä kokonaisuudessaan Nordean yhteiskuntavastuusta ja luontoa kuormittavista tekijöistä. Tutkimuksella haettiin yleiskuvaa osaston energiansäästötottumuksista ja mielipiteistä. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella ja 23 jaetusta lomakkeesta saatiin vastauksia 19 kappaletta.
Tutkimuksessa ilmeni, että kokonaisuudessaan tietoisuus Nordean yhteiskuntavastuullisuuden periaatteista, toimintatapasäännöistä ja ympäristöpolitiikasta oli melko hyvä, mutta suhteessa niiden sisällön tietämykseen, oli tietämys pienempi. Voidaan arvioida, että nämä säädökset saattavat olla osaston työntekijöiden tiedossa nimellisesti, mutta sitten ei ole tarkkaa tietoa sisällöstä. Osastolla oltiin valmiita tekemään töitä energiansäästämisen eteen, mutta pientä hajontaa ilmeni yhteisen mielipiteen kannalta potentiaalin ja motivaation löytymiseen aiheesta. Energiansäästämisentoimia ja tietoisuutta yrityksen yhteiskuntavastuusta voidaan kehittää usealla tavalla. Jotta energiansäästämisestä saadaan mahdollisimman suuri hyöty, täytyy kaikkien olla valmiita tekemään asian eteen töitä. Yhteiskuntavastuutietoisuuden lisäämistä voidaan kehittää muun muassa paremmilla yrityksen sisäisillä tiedotusmenetelmillä, jossa kaikki työntekijät otetaan huomioon ja saavat tietoa esimerkiksi omalla äidinkielellään.
Nykypäivänä yhteiskuntavastuun kysymyksistä ja ympäristöasioista on tullut yrityksille ja organisaatioille koko ajan merkittävämpiä haasteita. Ympäristöasioiden vaikutus yritystoimintaan nostaa esille monenlaisia mielipiteitä ja kysymyksiä. Kysymykseksi nousee esimerkiksi, välittävätkö yritykset yhteiskuntavastuullisuudestaan ja ympäristöasioista, vai onko yritysten ekologisuus mainostamista ulkopuolisille tahoille, jotta liiketoiminta näyttäisi vastuulliselta ja eettiseltä. Yritystoiminnassa tärkeässä osassa ovat työntekijät. Heitä tarvitaan päivittäisen liiketoiminnan ylläpitämiseen, ja heidän tulisi ensisijaisesti olla tietoisia työnantajansa noudattamista erilaisista yhteiskuntavastuullisista periaatteista ja säädöksistä.
Opinnäytetyön teoriaosuus tehtiin tutkielmatyyppisesti, perustuen valmiina olevaan viite-kehykseen. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuoda esille selventäviä määritelmiä yrityksen yhteiskuntavastuusta ja käsitellä toimeksiantajana taustalla toimivan Nordea Pankki Suomi Oyj:n koko konsernia koskevia yhteiskuntavastuuperiaatteita, toiminnankulmakiviä, toimintatapasääntöjä ja ympäristöpolitiikkaa sekä esimerkkinä ilmentää, kuinka se liiketoiminnassaan tuo niitä esille. Energiankulutuksesta oli aiheellista käydä läpi käsitteitä ja sitä, kuinka toimistotyönosalta voidaan vaikuttaa energiankultukseen. Pankkitoiminta keskittyy toimistorakennuksiin, joten niissä sähkönkulutus on suuri kustannuserä, ja energiansäästämiseen löytyy paljon potentiaalisia toimia.
Jotta opinnäytetyöhön saatiin tutkimuksellisuutta ja syvyyttä, tehtiin aiheen pohjalta kvantitatiivinen tutkimus, jossa selvitettiin Nordea Pankki Suomi Oyj:n Connection Services FI -osaston kohdalta, onko Nordealla ollut vaikututusta työntekijöidensä ympäristötietoisuuteen ja motivaatioon. Tutkimuksella haluttiin lisäksi selvittää osaston työntekijöiden tietämystä kokonaisuudessaan Nordean yhteiskuntavastuusta ja luontoa kuormittavista tekijöistä. Tutkimuksella haettiin yleiskuvaa osaston energiansäästötottumuksista ja mielipiteistä. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella ja 23 jaetusta lomakkeesta saatiin vastauksia 19 kappaletta.
Tutkimuksessa ilmeni, että kokonaisuudessaan tietoisuus Nordean yhteiskuntavastuullisuuden periaatteista, toimintatapasäännöistä ja ympäristöpolitiikasta oli melko hyvä, mutta suhteessa niiden sisällön tietämykseen, oli tietämys pienempi. Voidaan arvioida, että nämä säädökset saattavat olla osaston työntekijöiden tiedossa nimellisesti, mutta sitten ei ole tarkkaa tietoa sisällöstä. Osastolla oltiin valmiita tekemään töitä energiansäästämisen eteen, mutta pientä hajontaa ilmeni yhteisen mielipiteen kannalta potentiaalin ja motivaation löytymiseen aiheesta. Energiansäästämisentoimia ja tietoisuutta yrityksen yhteiskuntavastuusta voidaan kehittää usealla tavalla. Jotta energiansäästämisestä saadaan mahdollisimman suuri hyöty, täytyy kaikkien olla valmiita tekemään asian eteen töitä. Yhteiskuntavastuutietoisuuden lisäämistä voidaan kehittää muun muassa paremmilla yrityksen sisäisillä tiedotusmenetelmillä, jossa kaikki työntekijät otetaan huomioon ja saavat tietoa esimerkiksi omalla äidinkielellään.
