Riita-asioiden sovittelu käräjäoikeudessa : Court-annexed mediation in the district court
Pasanen, Anni (2009)
Pasanen, Anni
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905283397
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905283397
Tiivistelmä
Laki riita-asioiden sovittelusta yleisissä tuomioistuimissa tuli voimaan 1.1.2006. Lain mukaan tuomioistuimissa voidaan sovitella riita-asioita ja riitaisia hakemusasioita. Oikeusministeriö on lain vireille tulosta lähtien aina vuoden 2008 loppuun asti kerännyt tietoja Suomen käräjäoikeuksista sovittelumenettelyyn vireille tulleista ja siellä ratkaistuista riita-asioista. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on oikeusministeriön seurantajakson päätyttyä selvittää, miten sovittelumenettely on kolmen ensimmäisen vuoden aikana käynnistynyt käräjäoikeuksissa sekä miten tehokas riitojen ratkaisukeino sovittelu on.
Opinnäytetyö käsittelee sovittelua käräjäoikeudessa sekä sitä, millaisia haasteita sovittelijan rooli asettaa sovittelijoina toimiville tuomareille. Työssä pohditaan myös sovittelumenettelyn käyttökelpoisuutta sekä syitä, miksi ja millaisissa tilanteissa riidan osapuolille asian ratkaiseminen sovittelussa olisi oikeudenkäyntiä parempi vaihtoehto.
Sovittelumenettelyä käytetään käräjäoikeuksissa vielä hyvin vähän verrattuna siellä vireillä oleviin riita- ja hakemusasioihin. Sovittelun käytettävyyteen vaikuttaa osaltaan se, että käräjäoikeuden asiakkailla ei ole tietoa menettelystä eikä sovittelua siten myöskään osata käyttää riidan ratkaisemiseksi. Tietoa sovittelusta tulisikin jakaa asiakkaille sekä juttuja käräjäoikeuteen lähettäville ja ohjaaville tahoille eli asianajajille, oikeusaputoimistoille ja vakuutusyhtiöille. Machteld Pel on kehittänyt testin riita-asian soveltuvuudesta sovitteluun ja myös tämä testi tulisi saada näiden tahojen käyttöön, jotta he voisivat arvioida, olisiko jutulla edellytyksiä tulla ratkaistuksi sovittelussa vai onko kyseiselle jutulle oikeudenkäynti parempi menettelyvaihtoehto.
Muissakin maissa, joissa sovittelumenettely on käytössä, alku menettelyn käyttöönotossa on lähtenyt hitaasti liikkeelle. Sovittelussa vireille tulleet asiat ovat kuitenkin hiljalleen lisääntyneet ja vakiintuneet hyvälle tasolle, joten oletettavaa on, että näin tulee käymään myös Suomessa. Helsingin käräjäoikeudessa onkin tämän vuoden alusta aloitettu tehokampanja sovittelun markkinoimiseksi ja tämän kampanjan avulla pyritään tuomaan menettelyä asiakkaiden tietoon ja siten kasvattamaan sovittelumenettelyyn tuotavien asioiden määrää.
Opinnäytetyö käsittelee sovittelua käräjäoikeudessa sekä sitä, millaisia haasteita sovittelijan rooli asettaa sovittelijoina toimiville tuomareille. Työssä pohditaan myös sovittelumenettelyn käyttökelpoisuutta sekä syitä, miksi ja millaisissa tilanteissa riidan osapuolille asian ratkaiseminen sovittelussa olisi oikeudenkäyntiä parempi vaihtoehto.
Sovittelumenettelyä käytetään käräjäoikeuksissa vielä hyvin vähän verrattuna siellä vireillä oleviin riita- ja hakemusasioihin. Sovittelun käytettävyyteen vaikuttaa osaltaan se, että käräjäoikeuden asiakkailla ei ole tietoa menettelystä eikä sovittelua siten myöskään osata käyttää riidan ratkaisemiseksi. Tietoa sovittelusta tulisikin jakaa asiakkaille sekä juttuja käräjäoikeuteen lähettäville ja ohjaaville tahoille eli asianajajille, oikeusaputoimistoille ja vakuutusyhtiöille. Machteld Pel on kehittänyt testin riita-asian soveltuvuudesta sovitteluun ja myös tämä testi tulisi saada näiden tahojen käyttöön, jotta he voisivat arvioida, olisiko jutulla edellytyksiä tulla ratkaistuksi sovittelussa vai onko kyseiselle jutulle oikeudenkäynti parempi menettelyvaihtoehto.
Muissakin maissa, joissa sovittelumenettely on käytössä, alku menettelyn käyttöönotossa on lähtenyt hitaasti liikkeelle. Sovittelussa vireille tulleet asiat ovat kuitenkin hiljalleen lisääntyneet ja vakiintuneet hyvälle tasolle, joten oletettavaa on, että näin tulee käymään myös Suomessa. Helsingin käräjäoikeudessa onkin tämän vuoden alusta aloitettu tehokampanja sovittelun markkinoimiseksi ja tämän kampanjan avulla pyritään tuomaan menettelyä asiakkaiden tietoon ja siten kasvattamaan sovittelumenettelyyn tuotavien asioiden määrää.