Myymälän ulkoiset tekijät visuaalisen markkinoinnin välineenä vähittäiskaupassa - case Kenkä-S
Niva, Jenni (2009)
Niva, Jenni
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905283367
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905283367
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tutkimuksen kohteena ovat myymälän ulkoiset tekijät vähittäiskaupassa ja case-yrityksenä toimi Kenkä-S. Tutkimusongelmana oli selvittää, mitä mieltä asiakkaat ovat Kenkä-S-liikkeen ulkoisista tekijöistä, eli katukuvasta, sekä mitä mielikuvia Kenkä-S-liikkeen katukuva asiakkaissa herättää.
Teoreettinen viitekehys käsittelee myymälän ulkoisia tekijöitä, mikä on niiden tarkoitus ja minkälaisia mielikuvia ne herättävät kuluttajissa. Teoreettinen viitekehys muodostettiin kirjallisuuden ja artikkeleiden pohjalta.
Empiirinen tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, jonka tiedonkeruumenetelmänä oli lomakekysely. Tutkimuksen perusjoukkona olivat Järvenpään Kenkä-S-myymälän asiakkaat. Otantamenetelmänä oli satunnaisotos, ja otoksen kooksi muodostui 17. Kyselylomake oli Järvenpään Kenkä-S-myymälässä helmi-maaliskuun ajan asiakkaiden täytettävänä.
Tutkimus osoittaa, että asiakkaat kiinnittävät huomiota katukuvaan ja vaativat siltä siisteyttä. Epäsiisti katukuva ei kuitenkaan ole asiakkaille este tulla sisään myymälään. Vaikka yrityksen ulkoiset tekijät eivät noudattaisi visuaalisen markkinoinnin periaatteita, se ei vielä tarkoita asiakkaiden totaalista kaikkoamista, mutta todennäköisesti heikentää myymälän vetovoimaa. Olipa kyseessä mikä myymälä tahansa, on ulkoisen olemuksen oltava siisti, jotta se miellyttäisi asiakkaita.
Tutkimuksen pohjalta on toteutettu myös kehitysehdotus case-yrityksen ulkoisten tekijöiden osalta. Kehitysehdotuksen tarkoituksena on saada katukuva ja näyteikkunat vastaamaan yrityksen identiteettiä, tavoiteimagoa ja myymälän sisäisiä tekijöitä. Tavoitteena on myös säilyttää vanhat asiakkaat, ja samalla houkutella uusia potentiaalisia asiakkaita sisälle myymälään.
Teoreettinen viitekehys käsittelee myymälän ulkoisia tekijöitä, mikä on niiden tarkoitus ja minkälaisia mielikuvia ne herättävät kuluttajissa. Teoreettinen viitekehys muodostettiin kirjallisuuden ja artikkeleiden pohjalta.
Empiirinen tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, jonka tiedonkeruumenetelmänä oli lomakekysely. Tutkimuksen perusjoukkona olivat Järvenpään Kenkä-S-myymälän asiakkaat. Otantamenetelmänä oli satunnaisotos, ja otoksen kooksi muodostui 17. Kyselylomake oli Järvenpään Kenkä-S-myymälässä helmi-maaliskuun ajan asiakkaiden täytettävänä.
Tutkimus osoittaa, että asiakkaat kiinnittävät huomiota katukuvaan ja vaativat siltä siisteyttä. Epäsiisti katukuva ei kuitenkaan ole asiakkaille este tulla sisään myymälään. Vaikka yrityksen ulkoiset tekijät eivät noudattaisi visuaalisen markkinoinnin periaatteita, se ei vielä tarkoita asiakkaiden totaalista kaikkoamista, mutta todennäköisesti heikentää myymälän vetovoimaa. Olipa kyseessä mikä myymälä tahansa, on ulkoisen olemuksen oltava siisti, jotta se miellyttäisi asiakkaita.
Tutkimuksen pohjalta on toteutettu myös kehitysehdotus case-yrityksen ulkoisten tekijöiden osalta. Kehitysehdotuksen tarkoituksena on saada katukuva ja näyteikkunat vastaamaan yrityksen identiteettiä, tavoiteimagoa ja myymälän sisäisiä tekijöitä. Tavoitteena on myös säilyttää vanhat asiakkaat, ja samalla houkutella uusia potentiaalisia asiakkaita sisälle myymälään.