Laurea Otaniemen opiskelijoiden osallistuminen HyvinvointiTV:n ohjelmantuotantoon
Ekman, Marika; Luukkanen, Päivi (2011)
Ekman, Marika
Luukkanen, Päivi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201051078
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201051078
Tiivistelmä
Opinnäytetyö kuuluu Laurea-ammattikorkeakoulussa toteutettuun Turvallinen Koti -hankkeeseen, joka toteutettiin 1.9.2008 – 31.8.2011. Hankkeen tavoitteena oli kehittää, tutkia ja tuottaa eHyvinvointipalveluja erilaisten asiakasryhmien hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseksi, sekä kuntoutumisen tai kotona arjessa selviytymisen tueksi. Turvallinen Koti – hankkeen teknologisena välineenä toimi HyvinvointiTV.
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää opiskelijakyselyn avulla Laurea Otaniemen opiskelijoiden näkemyksiä osallistumisesta HyvinvointiTV:n ohjelmantuotantoon. Teoreettisessa osassa käsitellään hyvinvointiteknologiaa, HyvinvointiTV:tä, interaktiivista viestintää, vuorovaikutusta ja HyvinvointiTV:tä osaamisen ympäristönä. Tiedonantajina opinnäytetyössä olivat vuonna 2008 ja 2009 aloittaneet sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajaopiskelijat (n=31). Aineisto kerättiin e-kyselylomakkeella. Analyysi suoritettiin SPSS-ohjelmalla. Opinnäytetyössä on käytetty kvantitatiivista tutkimusmenetelmää.
Tulosten mukaan opiskelijat osallistuivat HyvinvointiTV:n ohjelmantuotantoon suurimmaksi osaksi kahtena ensimmäisenä opiskeluvuotena. Sen jälkeen osallistumisen määrä laski. Ohjelmia tuotettiin yleensä suunniteltujen opintojen yhteydessä. Opiskelijat olivat tyytyväisiä saamaansa ohjaukseen lähetysten suunnittelu- ja toteuttamisvaiheessa. Lähetyksissä ei koettu esiintyneen suuria teknisiä ongelmia. Ainoastaan asiakkaiden äänen kuuluvuudessa oli ajoittain hankaluuksia. Opiskelijat kokivat lähetysten toteuttamisen kehittäneen heidän vuorovaikutustaitojaan. Tässä opinnäytetyössä ei ohjelmien tuottamisella koettu olevan suurta merkitystä ammatillisen osaamisen kehittymiselle.
Opiskelijakysely olisi hyvä toistaa tulevaisuudessa. Opinnäytetyöstä saatuja tuloksia voidaan hyödyntää HyvinvointiTV:n ohjelmantuotannon kehittämiseen.
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää opiskelijakyselyn avulla Laurea Otaniemen opiskelijoiden näkemyksiä osallistumisesta HyvinvointiTV:n ohjelmantuotantoon. Teoreettisessa osassa käsitellään hyvinvointiteknologiaa, HyvinvointiTV:tä, interaktiivista viestintää, vuorovaikutusta ja HyvinvointiTV:tä osaamisen ympäristönä. Tiedonantajina opinnäytetyössä olivat vuonna 2008 ja 2009 aloittaneet sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajaopiskelijat (n=31). Aineisto kerättiin e-kyselylomakkeella. Analyysi suoritettiin SPSS-ohjelmalla. Opinnäytetyössä on käytetty kvantitatiivista tutkimusmenetelmää.
Tulosten mukaan opiskelijat osallistuivat HyvinvointiTV:n ohjelmantuotantoon suurimmaksi osaksi kahtena ensimmäisenä opiskeluvuotena. Sen jälkeen osallistumisen määrä laski. Ohjelmia tuotettiin yleensä suunniteltujen opintojen yhteydessä. Opiskelijat olivat tyytyväisiä saamaansa ohjaukseen lähetysten suunnittelu- ja toteuttamisvaiheessa. Lähetyksissä ei koettu esiintyneen suuria teknisiä ongelmia. Ainoastaan asiakkaiden äänen kuuluvuudessa oli ajoittain hankaluuksia. Opiskelijat kokivat lähetysten toteuttamisen kehittäneen heidän vuorovaikutustaitojaan. Tässä opinnäytetyössä ei ohjelmien tuottamisella koettu olevan suurta merkitystä ammatillisen osaamisen kehittymiselle.
Opiskelijakysely olisi hyvä toistaa tulevaisuudessa. Opinnäytetyöstä saatuja tuloksia voidaan hyödyntää HyvinvointiTV:n ohjelmantuotannon kehittämiseen.