Lonkkamurtumapotilaan psyykkinen kuntoutuminen leikkauksen jälkeen terveyskeskuksen vuodeosastolla
Paunila, Seija; Peltola, Kirsi (2012)
Paunila, Seija
Peltola, Kirsi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201101199
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201101199
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Lohjan terveyskeskuksen vuodeosastoille 1 ja 4 lonkkamurtumapotilaan leikkauksen jälkeisen psyykkisen kuntoutumisen arviointia. Opinnäytetyö on osa kuntouttavan hoitotyön hanketta Lohjan sosiaali- ja terveydenhuollon yhteistoiminta-alueella. Psyykkisen kuntoutumisen arviointi perusterveydenhuollossa on osa lonkkamurtumapotilaan hoitoketjua.
Projektin aikana opiskelijat muodostivat Lohjan terveyskeskuksen osaston edustajien kanssa työryhmän. Työryhmän tarkoituksena oli kehittää uutta toimintamallia, jolla hoitajat arvioivat lonkkamurtumapotilaan leikkauksen jälkeistä psyykkistä kuntoutumista. Kehittämistoiminnan menetelmänä käytettiin juurruttamista, jossa tuotetaan uutta tietoa työyhteisön käyttöön. Nykytilanteen kuvauksessa ja uuden toimintatavan arvioinnissa käytettiin tiedonkeruumenetelmänä teemahaastattelua.
Työryhmän työskentelyn tuloksena osastolle haluttiin ottaa käyttöön uudeksi toimintamalliksi Cornell-depressioasteikko ja kasvokuvamittari, jolla hoitajat voivat käyttää apuna arvioidessaan potilaan psyykkistä vointia. Cornell-depressio- ja kasvokuvakyselyt tehdään potilaalle viiden vuorokauden kuluttua osastolle tulosta. Testeistä saaduista tuloksista tehdään yhteenveto. Jos potilaalla todetaan psyykkisen voinnin laskua, lääkäri päättää miten potilasta jatkossa hoidetaan.
Työyhteisössä uutta toimintamallia, Cornell-depressioasteikon ja kasvokuvamittarin käytettävyyttä arvioivat testin tehneet hoitajat swot-analyysin avulla. Cornell- depressioasteikkoa pidettiin haastavana mallina potilaan psyykkisen voinnin arvioinnissa. Uuden kehittämistavan myötä lonkkamurtumapotilaitten psyykkistä kuntoutumista voidaan seurata mittareita käyttämällä. Työyhteisö jatkaa lonkkamurtumapotilaiden psyykkisen voinnin arviointia Cornell-depressioasteikolla ja Pain faces scale-kasvokuvilla kuntoutuksen yhteydessä. Potilaan psyykkisestä voinnista kirjataan tarkemmin hoitosuunnitelmaan.
Tulevaisuudessa kehittämistyötä voidaan jatkaa muokkaamalla Cornell-mittarin kysymysten pohjalta osastolle sopiva lomake tai testaamalla vielä muita mittareita, jotta löydettäisiin osaston tarpeisiin sopiva mittari.
Projektin aikana opiskelijat muodostivat Lohjan terveyskeskuksen osaston edustajien kanssa työryhmän. Työryhmän tarkoituksena oli kehittää uutta toimintamallia, jolla hoitajat arvioivat lonkkamurtumapotilaan leikkauksen jälkeistä psyykkistä kuntoutumista. Kehittämistoiminnan menetelmänä käytettiin juurruttamista, jossa tuotetaan uutta tietoa työyhteisön käyttöön. Nykytilanteen kuvauksessa ja uuden toimintatavan arvioinnissa käytettiin tiedonkeruumenetelmänä teemahaastattelua.
Työryhmän työskentelyn tuloksena osastolle haluttiin ottaa käyttöön uudeksi toimintamalliksi Cornell-depressioasteikko ja kasvokuvamittari, jolla hoitajat voivat käyttää apuna arvioidessaan potilaan psyykkistä vointia. Cornell-depressio- ja kasvokuvakyselyt tehdään potilaalle viiden vuorokauden kuluttua osastolle tulosta. Testeistä saaduista tuloksista tehdään yhteenveto. Jos potilaalla todetaan psyykkisen voinnin laskua, lääkäri päättää miten potilasta jatkossa hoidetaan.
Työyhteisössä uutta toimintamallia, Cornell-depressioasteikon ja kasvokuvamittarin käytettävyyttä arvioivat testin tehneet hoitajat swot-analyysin avulla. Cornell- depressioasteikkoa pidettiin haastavana mallina potilaan psyykkisen voinnin arvioinnissa. Uuden kehittämistavan myötä lonkkamurtumapotilaitten psyykkistä kuntoutumista voidaan seurata mittareita käyttämällä. Työyhteisö jatkaa lonkkamurtumapotilaiden psyykkisen voinnin arviointia Cornell-depressioasteikolla ja Pain faces scale-kasvokuvilla kuntoutuksen yhteydessä. Potilaan psyykkisestä voinnista kirjataan tarkemmin hoitosuunnitelmaan.
Tulevaisuudessa kehittämistyötä voidaan jatkaa muokkaamalla Cornell-mittarin kysymysten pohjalta osastolle sopiva lomake tai testaamalla vielä muita mittareita, jotta löydettäisiin osaston tarpeisiin sopiva mittari.