Vertaistukitoiminta, arjen kantava voima : Kokemustiedon ja asiantuntijatiedon kohtaaminen
Timoskainen, Kati; Martiskainen, Kirsi (2011)
Timoskainen, Kati
Martiskainen, Kirsi
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202031871
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202031871
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia vertaistukitoimintaa. Tutkimuksessa haluttiin selvittää, mitä asioita vertaistukitoimintaa järjestettäessä tulee ottaa huomioon, jotta se palvelisi ryhmäläisiä parhaalla mahdollisella tavalla.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen aineistona käytettiin aikaisemmin tehtyjä tutkimuksia. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla. Aikaisemmin tehtyjen tutkimusten kautta saatua tietoa täydennettiin kahdella teemahaastattelulla. Haastateltavat henkilöt ovat mukana tällä hetkellä toimivassa Joensuun kaupungin vammaispalveluiden järjestämässä vertaistukiryhmässä.
Tuloksissa ilmeni, että vertaistuelle on tarvetta. Vertaistuella on mahdollista saavuttaa monenlaista tukea ryhmäläisille. Vertaisten keskinäisten kokemusten jakamisen lisäksi tärkeää on asiantuntijatiedon saaminen ryhmässä. Ohjaaja on keskeisessä roolissa ryhmän toimivuutta ja jatkuvuutta ajatellen. Ohjaajalla tulee olla tietämystä ryhmädynamiikkaan vaikuttavista tekijöistä. Näin ohjaajan on helpompi reagoida erilaisiin ryhmässä syntyviin tilanteisiin.
Kehittämisideana olisi yhtenäisen toimintamallin kehittäminen Joensuun kaupungin vammaispalveluiden vertaistukiryhmien toiminnan järjestämiseen. Tässä tutkimuksessa saatuja tietoja voidaan hyödyntää toimintamallissa. Toimintamallin avulla työntekijöiden olisi mahdollista tulevaisuudessa järjestää uusia, erilaisia vertaistukiryhmiä eri asiakasryhmille.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen aineistona käytettiin aikaisemmin tehtyjä tutkimuksia. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla. Aikaisemmin tehtyjen tutkimusten kautta saatua tietoa täydennettiin kahdella teemahaastattelulla. Haastateltavat henkilöt ovat mukana tällä hetkellä toimivassa Joensuun kaupungin vammaispalveluiden järjestämässä vertaistukiryhmässä.
Tuloksissa ilmeni, että vertaistuelle on tarvetta. Vertaistuella on mahdollista saavuttaa monenlaista tukea ryhmäläisille. Vertaisten keskinäisten kokemusten jakamisen lisäksi tärkeää on asiantuntijatiedon saaminen ryhmässä. Ohjaaja on keskeisessä roolissa ryhmän toimivuutta ja jatkuvuutta ajatellen. Ohjaajalla tulee olla tietämystä ryhmädynamiikkaan vaikuttavista tekijöistä. Näin ohjaajan on helpompi reagoida erilaisiin ryhmässä syntyviin tilanteisiin.
Kehittämisideana olisi yhtenäisen toimintamallin kehittäminen Joensuun kaupungin vammaispalveluiden vertaistukiryhmien toiminnan järjestämiseen. Tässä tutkimuksessa saatuja tietoja voidaan hyödyntää toimintamallissa. Toimintamallin avulla työntekijöiden olisi mahdollista tulevaisuudessa järjestää uusia, erilaisia vertaistukiryhmiä eri asiakasryhmille.