Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Karelia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Karelia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Vertaistukitoiminta, arjen kantava voima : Kokemustiedon ja asiantuntijatiedon kohtaaminen

Timoskainen, Kati; Martiskainen, Kirsi (2011)

Avaa tiedosto
martiskainen_kirsi_timoskainen_kati.pdf (341.4Kt)
Lataukset: 


Timoskainen, Kati
Martiskainen, Kirsi
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202031871
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia vertaistukitoimintaa. Tutkimuksessa haluttiin selvittää, mitä asioita vertaistukitoimintaa järjestettäessä tulee ottaa huomioon, jotta se palvelisi ryhmäläisiä parhaalla mahdollisella tavalla.

Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen aineistona käytettiin aikaisemmin tehtyjä tutkimuksia. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla. Aikaisemmin tehtyjen tutkimusten kautta saatua tietoa täydennettiin kahdella teemahaastattelulla. Haastateltavat henkilöt ovat mukana tällä hetkellä toimivassa Joensuun kaupungin vammaispalveluiden järjestämässä vertaistukiryhmässä.

Tuloksissa ilmeni, että vertaistuelle on tarvetta. Vertaistuella on mahdollista saavuttaa monenlaista tukea ryhmäläisille. Vertaisten keskinäisten kokemusten jakamisen lisäksi tärkeää on asiantuntijatiedon saaminen ryhmässä. Ohjaaja on keskeisessä roolissa ryhmän toimivuutta ja jatkuvuutta ajatellen. Ohjaajalla tulee olla tietämystä ryhmädynamiikkaan vaikuttavista tekijöistä. Näin ohjaajan on helpompi reagoida erilaisiin ryhmässä syntyviin tilanteisiin.

Kehittämisideana olisi yhtenäisen toimintamallin kehittäminen Joensuun kaupungin vammaispalveluiden vertaistukiryhmien toiminnan järjestämiseen. Tässä tutkimuksessa saatuja tietoja voidaan hyödyntää toimintamallissa. Toimintamallin avulla työntekijöiden olisi mahdollista tulevaisuudessa järjestää uusia, erilaisia vertaistukiryhmiä eri asiakasryhmille.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste