Ekologisuus Ilosaarirock-festivaalin rakentamisessa
Shemeikka, Karri (2012)
Shemeikka, Karri
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202061940
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202061940
Tiivistelmä
Ekologisuus, ympäristötyö ja -teot ovat asioita, joilla on suuri vaikutus tämän päivän yritysten toimintaan. Niillä on myös tärkeä vaikutus siihen, millaisen julkisuuskuvan yritys luo sidosryhmiinsä ja yhteiskuntaan. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten kesällä 2011 Ilosaarirockin rakentamisessa mukana olleet palkalliset ja vapaaehtoiset työntekijät näkevät ekologisuuden osana tapahtuman tuotantoa. Lisäksi selvitettiin millaiseksi he kokevat ympäristöteot oman työsuorituksen ohessa ja kuinka tärkeänä he pitävät ympäristötyötä yleisellä tasolla.
Opinnäytetyön teoriaosiossa keskitytään ekologisuuteen ja siihen liittyvään kestävään kehitykseen sekä ekotehokkuuden eri mittareihin, kuten hiilijalanjälki ja ekologinen selkäreppu. Tutkimusosiossa analysoidaan joulukuussa 2011 tehdyn kyselyn tuloksia, jonka pohjalta on listattu toimeksiantajalle eri kehitys- ja toimenpide-ehdotuksia.
Opinnäytetyön menetelmiä ovat laadullinen- ja toimintatutkimus. Kyselytutkimus laadittiin teoreettisen pohjan sekä Joensuun Popmuusikot ry:ssä työskentelevien työntekijöiden avustuksella. Kyselylomake toteutettiin Typala-ohjelmalla ja se lähetettiin kohderyhmälle sähköpostin välityksellä.
Opinnäytetyön teoriaosiossa keskitytään ekologisuuteen ja siihen liittyvään kestävään kehitykseen sekä ekotehokkuuden eri mittareihin, kuten hiilijalanjälki ja ekologinen selkäreppu. Tutkimusosiossa analysoidaan joulukuussa 2011 tehdyn kyselyn tuloksia, jonka pohjalta on listattu toimeksiantajalle eri kehitys- ja toimenpide-ehdotuksia.
Opinnäytetyön menetelmiä ovat laadullinen- ja toimintatutkimus. Kyselytutkimus laadittiin teoreettisen pohjan sekä Joensuun Popmuusikot ry:ssä työskentelevien työntekijöiden avustuksella. Kyselylomake toteutettiin Typala-ohjelmalla ja se lähetettiin kohderyhmälle sähköpostin välityksellä.