Miltä koulunkäynti näyttää vanhempien näkökulmasta. Kyselytutkimus vanhemmille.
Halonen, Sanna; Hakala, Katja (2012)
Halonen, Sanna
Hakala, Katja
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202092061
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202092061
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, vanhempien mielipiteitä siitä, miten joustava perusopetus Kotkassa on vaikuttanut heidän nuorensa elämään ja koulunkäyntiin ja millaisia muutoksia vanhemmat ovat nuorissaan huomanneet koulun aikana ja koulun päättymisen jälkeen. Opinnäytetyö kuuluu Voi hyvin nuori -hankkeeseen, sen tarkoituksena on selvittää nuorten hyvinvointia suomessa.
Opinnäytetyö tehtiin kyselytutkimuksella, joka toteutettiin postikyselynä. Lomakkeita lähetettiin 70, vastauksia tuli muistutuskirjeen jälkeen 20. Vastausprosentti oli 28. Lomake sisälsi monivalintakysymyksiä sekä muutamia avoimia kysymyksiä. Kyselylomakkeen monivalintakysymykset analysoitiin SPSS - tilastointiohjelmalla ja avoimet kysymyksen induktiivisella sisällön analyysilla.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että suurimpia syitä Topparoikka kouluun siirtymiselle olivat luvattomat poissaolot, keskittymisvaikeudet, levottomuus sekä kiistat kotona. Mielenterveysongelmilla sekä rikoksilla ei ollut merkitystä siirtoon. Huomattiin, että tällä hetkellä Topparoikka- koulua käyvien nuorten kouluongelmien selvittely kotona oli vähentynyt, sekä nuorten motivaatio oli noussut. Myös oppimis- ja keskittymisvaikeudet olivat vähentyneet. Vanhemmat olivat hyvin kiitollisia nuorisoryhmän toiminnasta ja toivoivat tällaisia mahdollisuuksia lisää nuorille, joille on tullut seinä vastaan.
Opinnäytetyö tehtiin kyselytutkimuksella, joka toteutettiin postikyselynä. Lomakkeita lähetettiin 70, vastauksia tuli muistutuskirjeen jälkeen 20. Vastausprosentti oli 28. Lomake sisälsi monivalintakysymyksiä sekä muutamia avoimia kysymyksiä. Kyselylomakkeen monivalintakysymykset analysoitiin SPSS - tilastointiohjelmalla ja avoimet kysymyksen induktiivisella sisällön analyysilla.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että suurimpia syitä Topparoikka kouluun siirtymiselle olivat luvattomat poissaolot, keskittymisvaikeudet, levottomuus sekä kiistat kotona. Mielenterveysongelmilla sekä rikoksilla ei ollut merkitystä siirtoon. Huomattiin, että tällä hetkellä Topparoikka- koulua käyvien nuorten kouluongelmien selvittely kotona oli vähentynyt, sekä nuorten motivaatio oli noussut. Myös oppimis- ja keskittymisvaikeudet olivat vähentyneet. Vanhemmat olivat hyvin kiitollisia nuorisoryhmän toiminnasta ja toivoivat tällaisia mahdollisuuksia lisää nuorille, joille on tullut seinä vastaan.