Maailman lapset kylään -tapahtumien projektipäällikkönä toimiminen
Saksanen, Anni (2009)
Saksanen, Anni
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905253153
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905253153
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö on kuvaus siitä, minkälainen projekti oli Maailman lapset kylään –tapahtumien taustalla. Tavoitteena oli opinnäytetyön muodossa ohjata opintojakso, jossa ammattikorkeakouluopiskelijat suunnittelevat ja toteuttavat neljä palvelutapahtumaa teemalla Maailma lapset kylään, KUUMA –kuntien yläkouluilla. Projektin tarkoituksena oli lisätä yläkouluikäisten nuorten tietämystä lasten oloista ja oikeuksista Suomessa ja maailmal-la.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys on rakennettu projektihallinnan eri osa-alueiden ym-pärille. Näitä ovat projektiorganisaatio, projektin suunnittelu, toteuttaminen ja päättäminen, projektin riskit ja niiden hallinta sekä sisäinen yrittäjyys projektityöskentelyssä. Toiminnalli-sen osuuden suunnitelma rakennettiin teoreettisen viitekehyksen pohjalta.
Toiminnallisessa osuudessa käsitellään suunnittelun vaiheita, projektipäällikön roolia ohjauk-sessa sekä varsinaisen toteutuksen kulkua. Toimintaa kuvataan projektipäällikön, eli opinnäy-tetyön tekijän näkökulmasta. Viimeisessä luvussa arvioidaan projektin onnistumista ja pohdi-taan kehitysehdotuksia kyseiselle opintojaksolle. Arviointi koostuu arvioinnistani projektipääl-likkönä, sekä palvelutapahtuman tuottaneiden opiskelijoiden antamasta palautteesta.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys on rakennettu projektihallinnan eri osa-alueiden ym-pärille. Näitä ovat projektiorganisaatio, projektin suunnittelu, toteuttaminen ja päättäminen, projektin riskit ja niiden hallinta sekä sisäinen yrittäjyys projektityöskentelyssä. Toiminnalli-sen osuuden suunnitelma rakennettiin teoreettisen viitekehyksen pohjalta.
Toiminnallisessa osuudessa käsitellään suunnittelun vaiheita, projektipäällikön roolia ohjauk-sessa sekä varsinaisen toteutuksen kulkua. Toimintaa kuvataan projektipäällikön, eli opinnäy-tetyön tekijän näkökulmasta. Viimeisessä luvussa arvioidaan projektin onnistumista ja pohdi-taan kehitysehdotuksia kyseiselle opintojaksolle. Arviointi koostuu arvioinnistani projektipääl-likkönä, sekä palvelutapahtuman tuottaneiden opiskelijoiden antamasta palautteesta.