Abiturienttien näkemyksiä henkistä hyvinvointia tukevista -ja ei- tukevista tekijöistä lukion oppimisympäristössä
Lalu, Satu; Suvivuo, Nora (2012)
Lalu, Satu
Suvivuo, Nora
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2012

Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202142184
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202142184
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää Karhulan lukion abiturienttien pohdintoja ja perusteluja aiheesta, mitkä tekijät oppimisympäristössä tukevat oppilaiden henkistä hyvinvointia ja mitkä tekijät eivät vastaavasti tue sitä. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa kiinnittää huomiota koulunkehittämistyössä nuorten hyvinvointiin.
Opinnäytetyö on osa Voi hyvin nuori! – hanketta, ja se toteutettiin yhteistyössä Karhulan lukion kanssa. Tutkimuksen lähestymistapa on kvalitatiivinen. Tutkimuksen aineisto kerättiin lokakuussa 2011, ja se koostuu Karhulan lukion abiturienttien 67 kirjoittamasta ainekirjoituksesta. Ainekirjoitukset analysoitiin sisällönanalyysin menetelmin. Lisäksi aineistoa analysoitiin määrällisesti.
Tutkimuksen perusteella henkistä hyvinvointia tukevat tekijät ja ei- tukevat tekijät voidaan jakaa sosiaalisiin, fyysisiin ja tunneperäisiin tekijöihin. Tutkimustulosten mukaan nuoret mainitsivat merkittävimmiksi tukeviksi tekijöiksi oppimisympäristössä kaverit/ystävät,lukion käytännöt sekä onnistumisen tunteen. Merkittävimmiksi ei- tukeviksi tekijöiksi oppimisympäristössä nuoret mainitsivat opettajat, työmäärän sekä epäonnistumisen. Oppilailta saatiin erilaisia kehittämisehdotuksia koulun oppimisympäristön parantamiseksi ja hyvinvointia tukevaksi.
Tämä opinnäytetyö on hyödyllinen niin Karhulan lukiolle kuin muille lukioille. Opinnäytetyötä voi erityisesti hyödyntää opiskelijaterveydenhuolto, jonka kuuluu huolehtia opiskelijoiden psyykkisestä, fyysisestä ja sosiaalisesta terveyttä tukevien olosuhteiden edistämisestä ja hoitamisesta.
Opinnäytetyö on osa Voi hyvin nuori! – hanketta, ja se toteutettiin yhteistyössä Karhulan lukion kanssa. Tutkimuksen lähestymistapa on kvalitatiivinen. Tutkimuksen aineisto kerättiin lokakuussa 2011, ja se koostuu Karhulan lukion abiturienttien 67 kirjoittamasta ainekirjoituksesta. Ainekirjoitukset analysoitiin sisällönanalyysin menetelmin. Lisäksi aineistoa analysoitiin määrällisesti.
Tutkimuksen perusteella henkistä hyvinvointia tukevat tekijät ja ei- tukevat tekijät voidaan jakaa sosiaalisiin, fyysisiin ja tunneperäisiin tekijöihin. Tutkimustulosten mukaan nuoret mainitsivat merkittävimmiksi tukeviksi tekijöiksi oppimisympäristössä kaverit/ystävät,lukion käytännöt sekä onnistumisen tunteen. Merkittävimmiksi ei- tukeviksi tekijöiksi oppimisympäristössä nuoret mainitsivat opettajat, työmäärän sekä epäonnistumisen. Oppilailta saatiin erilaisia kehittämisehdotuksia koulun oppimisympäristön parantamiseksi ja hyvinvointia tukevaksi.
Tämä opinnäytetyö on hyödyllinen niin Karhulan lukiolle kuin muille lukioille. Opinnäytetyötä voi erityisesti hyödyntää opiskelijaterveydenhuolto, jonka kuuluu huolehtia opiskelijoiden psyykkisestä, fyysisestä ja sosiaalisesta terveyttä tukevien olosuhteiden edistämisestä ja hoitamisesta.