Tarve- ja tavoitekartoitus HIMSS09-tapahtumaan osallistuville suomalaisille hyvin-vointitoimialan yrityksille.
Nirkkonen, Satu (2009)
Nirkkonen, Satu
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905253164
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905253164
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus on selvittää suomalaisten hyvinvointialan yritysten motivaatioita ja tarpeita koskien alan suurimpiin kuuluvaa HIMSS09- konferenssi- ja näyttelytapahtumaa 4.-8.4.2009 Chicagossa. Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitra, teknologian ja innovaatioiden kehittämiskeskus Tekes ja OSKE Hyvinvoinnin klusteriohjelma vastaavat ryhmämatkana toteu-tettavan osallistumisen organisoinnista. Osana hyvinvoinnin klusteria toimeksiantajani – Culminatum Innovationin Hyvinvoinnin osaamiskeskus – kytkeytyy osaltaan matkan organisointiin.
Toimeksiantajan tavoitteena on edistää alueensa yritysten kilpailukykyä. Voittoa tavoittelemattomana yrityksenä sen tavoitteena on toimialalla toimivien yritysten toiminnan kehittäminen ja liiketoiminnan edistäminen. Jotta toimeksiantaja voisi saavuttaa tämän tavoitteen mahdollisimman hyvin, todettiin tarvekartoituksen kyseisen tapahtuman osalta olevan tarpeellinen. Tutkimuksen avulla haluttiin selvittää, miksi yritykset ovat päättäneet lähteä tapahtumaan, miten yritykset odottavat hyötyvänsä ryhmämatkatoteutuksesta sekä mitä tavoitteita he ovat matkalle asettaneet ja kuinka Culminatum Innovationin Hyvinvoinnin osaamiskeskus voisi osaltaan vaikuttaa matkan onnistumiseen ja jälkihoitoon.
Tutkimus toteutettiin lähettämällä osallistuvien yritysten edustajille sähköinen kyselylomake. Kysely lähetettiin 26.3.2009. Näin ollen vastausaikaa jäi yhdeksän päivää. Vastausprosentiksi saatiin tyydyttävä 37,8. Vastaajajoukko osoittautui melko homogeeniseksi, suurin osa yrityksistä oli kooltaan ja toimialaltaan samantasoisia. Suurin osa oli myös ensisijaisesti kiinnostunut tapahtuman seminaareista ja konferensseista, joten vastaukset olivat melko yhteneviä. Pääasialliset syyt osallistua olivat luoda uusia suhteita alalla toimiviin ulkomaisiin yrityksiin sekä hankkia tietoa alan nykytilasta ja kehityssuunnista. Yhdelläkään vastaajalla ei ollut aikaisempaa kokemusta yhteistyöstä Hyvinvoinnin osaamiskeskuksen kanssa, joten toivottu tieto yritysten yhteistyöhaluista ja –tarpeista jäi saamatta. Tästä voi kuitenkin päätellä, että tarvitaan aiempaa suunnitellumpaa, johdonmukaisempaa sekä systemaattisempaa viestintää ja tiedotusta toimeksiantajan toiminnasta yritysten suuntaan, jotta yritykset osaisivat hyödyntää Culminatum Innovationin palveluita kokonaisvaltaisemmin.
Toimeksiantajan tavoitteena on edistää alueensa yritysten kilpailukykyä. Voittoa tavoittelemattomana yrityksenä sen tavoitteena on toimialalla toimivien yritysten toiminnan kehittäminen ja liiketoiminnan edistäminen. Jotta toimeksiantaja voisi saavuttaa tämän tavoitteen mahdollisimman hyvin, todettiin tarvekartoituksen kyseisen tapahtuman osalta olevan tarpeellinen. Tutkimuksen avulla haluttiin selvittää, miksi yritykset ovat päättäneet lähteä tapahtumaan, miten yritykset odottavat hyötyvänsä ryhmämatkatoteutuksesta sekä mitä tavoitteita he ovat matkalle asettaneet ja kuinka Culminatum Innovationin Hyvinvoinnin osaamiskeskus voisi osaltaan vaikuttaa matkan onnistumiseen ja jälkihoitoon.
Tutkimus toteutettiin lähettämällä osallistuvien yritysten edustajille sähköinen kyselylomake. Kysely lähetettiin 26.3.2009. Näin ollen vastausaikaa jäi yhdeksän päivää. Vastausprosentiksi saatiin tyydyttävä 37,8. Vastaajajoukko osoittautui melko homogeeniseksi, suurin osa yrityksistä oli kooltaan ja toimialaltaan samantasoisia. Suurin osa oli myös ensisijaisesti kiinnostunut tapahtuman seminaareista ja konferensseista, joten vastaukset olivat melko yhteneviä. Pääasialliset syyt osallistua olivat luoda uusia suhteita alalla toimiviin ulkomaisiin yrityksiin sekä hankkia tietoa alan nykytilasta ja kehityssuunnista. Yhdelläkään vastaajalla ei ollut aikaisempaa kokemusta yhteistyöstä Hyvinvoinnin osaamiskeskuksen kanssa, joten toivottu tieto yritysten yhteistyöhaluista ja –tarpeista jäi saamatta. Tästä voi kuitenkin päätellä, että tarvitaan aiempaa suunnitellumpaa, johdonmukaisempaa sekä systemaattisempaa viestintää ja tiedotusta toimeksiantajan toiminnasta yritysten suuntaan, jotta yritykset osaisivat hyödyntää Culminatum Innovationin palveluita kokonaisvaltaisemmin.