Vahinkovakuutusyhtiön paikallismarkkinointitapahtuman tutkimus
Laitinen, Heli (2012)
Laitinen, Heli
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202011828
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202011828
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tutkia erään Vahinkovakuutusyhtiön yhtä paikallismarkkinointitapahtumaa vuonna 2011. Vakuutusyhtiö ei halua nimeään julkaistavan. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten tämän Vahinkovakuutusyhtiön paikallismarkkinoinnissa käyttämät markkinoinnin keinot toimivat paikallismarkkinointitapahtumissa ja miten Vahinkovakuutusyhtiö voisi parantaa markkinointiaan näissä tapahtumissa. Tutkimus oli kvalitatiivinen ja toteutettiin case– ja haastattelututkimuksena Vahinkovakuutusyhtiön paikallismarkkinointitapahtumassa Kajaanin eräällä liikennemyymälällä 20.–21.10.2011.
Tutkimuksen tavoitteena oli haastatella 20 potentiaalista asiakasta. Haastatteluja tehtiin 21 kappaletta. Haastatte-lujen tavoitteena oli selvittää potentiaalisten asiakkaiden mielipiteitä Vahinkovakuutusyhtiön markkinoinnista paikallismarkkinointitapahtumassa.
Vastaukset analysoitiin tutkimalla vastauksia yksityiskohtaisesti ja etsimällä niistä yhteisiä tekijöitä. Vastausten avulla saatiin selville, miten Vahinkovakuutusyhtiön tulisi markkinointiaan paikallistapahtumissaan parantaa. Lisäksi tutkimuksella saatiin selville, että paikallismarkkinointi on kannattavaa.
Työn teoreettisessa osuudessa käsitellään tapahtumamarkkinointia, markkinointiviestintää ja markkinointitutki-musta. Tutkimuksen empiirisessä osassa kerrotaan markkinointitutkimuksesta, tutkimusprosessin vaiheista sekä esitellään tutkimuksen tulokset. Tutkimuksen luotettavuutta ja pätevyyttä tarkastellaan reliabiliteetin ja validiteetin avulla.
Tutkimuksen tavoitteena oli haastatella 20 potentiaalista asiakasta. Haastatteluja tehtiin 21 kappaletta. Haastatte-lujen tavoitteena oli selvittää potentiaalisten asiakkaiden mielipiteitä Vahinkovakuutusyhtiön markkinoinnista paikallismarkkinointitapahtumassa.
Vastaukset analysoitiin tutkimalla vastauksia yksityiskohtaisesti ja etsimällä niistä yhteisiä tekijöitä. Vastausten avulla saatiin selville, miten Vahinkovakuutusyhtiön tulisi markkinointiaan paikallistapahtumissaan parantaa. Lisäksi tutkimuksella saatiin selville, että paikallismarkkinointi on kannattavaa.
Työn teoreettisessa osuudessa käsitellään tapahtumamarkkinointia, markkinointiviestintää ja markkinointitutki-musta. Tutkimuksen empiirisessä osassa kerrotaan markkinointitutkimuksesta, tutkimusprosessin vaiheista sekä esitellään tutkimuksen tulokset. Tutkimuksen luotettavuutta ja pätevyyttä tarkastellaan reliabiliteetin ja validiteetin avulla.