Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Piirroshahmon liikkumisen periaatteet animaatiossa

Jokinen, Jyri (2011)

 
Avaa tiedosto
Jokinen_Jyri.pdf (1.326Mt)
Lataukset: 


Jokinen, Jyri
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202192325
Tiivistelmä
Piirrosanimaatioita on tuotettu yli sata vuotta ja alusta alkaen hahmojen liikkeet on yritetty toteuttaa mahdollisimman luonnollisesti. Vaikka piirrosanimaatioiden hahmoihin vaikuttavat voiman ja liikkeen lait ovat usein liioiteltuja, ovat niiden perusperiaatteet samat kuin oikeassa elämässäkin. Nykyaikana tietotekniikan mahdollisuudet ovat tehneet hahmojen liikkeistä entistä luonnollisempia ja entistä helpompia toteuttaa.
Tässä työssä tutkitaan sääntöjä, jotka määräävät, miten piirrosanimaatiohahmo liikkuu mahdollisimman luonnollisesti. Työssä paneudutaan fysiikan lakeihin ja ihmisen perusliikkeisiin, jotka on otettava olennaisesti huomioon myös animaation maailmassa. Tutkimus keskittyy kaksiulotteisten ja yksinkertaisten hahmojen perusliikkeisiin. Tarkoituksena on selvittää perussäännöt ja lainalaisuudet, jotka säätelevät animaatiohahmon liikkeiden fysiikkaa. Tutkielman tuloksena on selvinnyt joukko animaation tärkeimpiä sääntöjä.
Tutkielman tieto on kerätty useiden animaatioammattilaisten kirjallisista teoksista ja videokursseista Internetistä. Työn produktiivisessa osiossa käsitellään Haminan Lahjaputiikille suunniteltua animaatiota, jossa piirroshahmolle toteutetaan mahdollisimman luonteva kävelytyyli. Tässä osiossa sovelletaan olennaisesti tutkielmassa selvinneitä animaation sääntöjä ja käydään myös hieman läpi animaation teknistä toteutusta. Produktiivisen osion kuvausta ei ole tarkoitettu ohjelmien käyttöoppaaksi, joten teknisen toteutuksen tarkka ymmärtäminen vaatii perusteiden tietämystä työssä käytetyistä ohjelmista.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste