Hotellihuoneiden ulkonäön vaikutus asiakastyytyväisyyteen Scandic Kajanuksessa
Vuorinen, Katja (2012)
Vuorinen, Katja
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202202335
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202202335
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia kuinka hotellihuoneen ulkonäkö vaikuttaa asiakastyytyväisyyteen Scandic Kajanuksessa.
Teoria koostuu huoneiden sisustukseen liittyvistä asioista, hotellihuoneesta tuotteena, vaatimuksista, joita eri asiakasryhmät vaativat huoneelta. Sisustukseen liittyvät asiat valo, materiaalit sekä värit on kaikki esitelty erikseen. Hotellihuone esitellään sekä palvelutuotteena että kolmikerroksisena tuotteena. Vapaa-ajanmatkustajien, työmatkalaisten sekä kokousmatkustajien vaatimuksista hotellia ja hotellihuonetta kohtaan on kerrottu jokaisen ryhmän kohdalla erikseen.
Empiirinen osuus on toteutettu Scandic Kajanuksessa kesän 2011 aikana. Se oli kvalitatiivinen kyselytutkimus jossa käytettiin lomaketta, jonka kysymykset pohjautuvat pääasiassa sisustuksesta kertovaan teoriatietoon.
Tutkimuksen perusteella saatiin kuva siitä, kuinka paljon asiakkaat kiinnittävät huomiota hotellihuoneen ulkonäköön. Tutkimus oli melko suppea, joten sen yleistettävyys muihin hotelleihin ei välttämättä ole tarkoituksen mukaista.
Teoria koostuu huoneiden sisustukseen liittyvistä asioista, hotellihuoneesta tuotteena, vaatimuksista, joita eri asiakasryhmät vaativat huoneelta. Sisustukseen liittyvät asiat valo, materiaalit sekä värit on kaikki esitelty erikseen. Hotellihuone esitellään sekä palvelutuotteena että kolmikerroksisena tuotteena. Vapaa-ajanmatkustajien, työmatkalaisten sekä kokousmatkustajien vaatimuksista hotellia ja hotellihuonetta kohtaan on kerrottu jokaisen ryhmän kohdalla erikseen.
Empiirinen osuus on toteutettu Scandic Kajanuksessa kesän 2011 aikana. Se oli kvalitatiivinen kyselytutkimus jossa käytettiin lomaketta, jonka kysymykset pohjautuvat pääasiassa sisustuksesta kertovaan teoriatietoon.
Tutkimuksen perusteella saatiin kuva siitä, kuinka paljon asiakkaat kiinnittävät huomiota hotellihuoneen ulkonäköön. Tutkimus oli melko suppea, joten sen yleistettävyys muihin hotelleihin ei välttämättä ole tarkoituksen mukaista.