Riskienhallinta osaksi eduskunnan kanslian johtamista
Scherf, Anna (2012)
Scherf, Anna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202142177
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202142177
Tiivistelmä
Eduskunnan turvallisuustoiminta nousee säännöllisin väliajoin julkisen kiinnostuksen kohteeksi ja kahden viimeisen vuoden aikana keskustelu eduskunnan turvallisuustoiminnan riittävyydestä on ollut poikkeuksellisen vilkasta. Tämän tutkimuksellisen kehittämistyön tavoitteena on selvittää eduskunnan kanslian turvallisuustoiminnan kehittämistarpeet ja tutkia riskienhallinnan soveltamismahdollisuuksia turvallisuuden kehittämisessä. Tavoitteena on lisäksi tukea eduskunnan kanslian turvallisuusjohtajaa, riskienhallinnan asiantuntijaa ja virkamiesjohtoa organisaation kokonaisvaltaisessa kehittämisessä. Kehittämistyön toimeksiantaja on eduskun-nan kanslian turvallisuusyksikkö.
Kohdeorganisaation kehittäminen jakautuu työssä kolmeen osaan. Teoreettinen viitekehys palvelee osaltaan eduskunnan kansliassa turvallisuuden ja riskienhallinnan parissa työskentelevien tiedontarvetta. Työn toisen osan muodostavat eduskunnan kanslian turvallisuustoiminnan nykytilaa, turvallisuusympäristön mahdollisia tulevaisuuden kehityssuuntia ja muiden eurooppalaisten parlamenttien riskienhallintaa käsittelevä luku. Sen tarkoituksena on yhtäältä osoittaa ja toisaalta perustella eduskunnan kanslian turvallisuustoiminnan kehittämistarpeet. Työn kolmas osa käsittelee eduskunnan kanslian riskienhallintatoiminnan käynnistämistä.
Tässä työssä riskienhallintaa käsitellään valtionhallinnon näkökulmasta ja sen soveltamismahdollisuuksia tutkitaan organisaatioturvallisuuden kehittämiseen sitoen. Viitekehys rakentuu organisaatioturvallisuuden, riskienhallinnan ja strategisen johtamisen teoriasta. Kehittämistyö toteutetaan tapaustutkimusta, tulevaisuudentutkimuksen skenaariotyöskentelyä ja konstruktiivista tutkimusta soveltaen. Tutkimusaineisto on kerätty haastatteluin, kyselyin, dokumenttianalyysin ja havainnoinnin avulla ja aineiston analyysimenetelminä käytetään kehittämistöille tyypillisesti sekä laadullisia että määrällisiä menetelmiä.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että eduskunnan turvallisuustoiminta ei nykyisessä muodossaan riitä vastaamaan turvallisuusympäristön alati koveneviin haasteisiin, jotka vaativat organisaatioturvallisuuden eri osa-alueiden kokonaisvaltaista hallintaa. Lisäksi voidaan osoittaa, että riskienhallintatoiminnan aloittaminen eduskunnan kansliassa tukee erinomaisesti organisaatioturvallisuuden pitkäjänteistä ja kokonaisvaltaista kehittämistä, resurssien tehokasta käyttöä ja turvallisuuskulttuurin rakentamista. Riskienhallintatoiminnalla voidaan myös kehittää eduskunnan kanslian johtamisjärjestelmää ja sisäistä viestintää sekä tukea kanslian maineenhallintaa ja kriisiviestintää.
Kehittämistyön tulokset on otettu hyvin vastaan eduskunnan kanslian turvallisuusyksikössä. Työ palvelee myös muita valtionhallinnon organisaatioita sillä siinä käsitellään organisaatioturvallisuuden ja riskienhallinnan suhdetta sekä turvallisuusympäristön tulevaisuuden mahdollisia kehityssuuntia julkisen sektorin näkökulmasta.
Kohdeorganisaation kehittäminen jakautuu työssä kolmeen osaan. Teoreettinen viitekehys palvelee osaltaan eduskunnan kansliassa turvallisuuden ja riskienhallinnan parissa työskentelevien tiedontarvetta. Työn toisen osan muodostavat eduskunnan kanslian turvallisuustoiminnan nykytilaa, turvallisuusympäristön mahdollisia tulevaisuuden kehityssuuntia ja muiden eurooppalaisten parlamenttien riskienhallintaa käsittelevä luku. Sen tarkoituksena on yhtäältä osoittaa ja toisaalta perustella eduskunnan kanslian turvallisuustoiminnan kehittämistarpeet. Työn kolmas osa käsittelee eduskunnan kanslian riskienhallintatoiminnan käynnistämistä.
Tässä työssä riskienhallintaa käsitellään valtionhallinnon näkökulmasta ja sen soveltamismahdollisuuksia tutkitaan organisaatioturvallisuuden kehittämiseen sitoen. Viitekehys rakentuu organisaatioturvallisuuden, riskienhallinnan ja strategisen johtamisen teoriasta. Kehittämistyö toteutetaan tapaustutkimusta, tulevaisuudentutkimuksen skenaariotyöskentelyä ja konstruktiivista tutkimusta soveltaen. Tutkimusaineisto on kerätty haastatteluin, kyselyin, dokumenttianalyysin ja havainnoinnin avulla ja aineiston analyysimenetelminä käytetään kehittämistöille tyypillisesti sekä laadullisia että määrällisiä menetelmiä.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että eduskunnan turvallisuustoiminta ei nykyisessä muodossaan riitä vastaamaan turvallisuusympäristön alati koveneviin haasteisiin, jotka vaativat organisaatioturvallisuuden eri osa-alueiden kokonaisvaltaista hallintaa. Lisäksi voidaan osoittaa, että riskienhallintatoiminnan aloittaminen eduskunnan kansliassa tukee erinomaisesti organisaatioturvallisuuden pitkäjänteistä ja kokonaisvaltaista kehittämistä, resurssien tehokasta käyttöä ja turvallisuuskulttuurin rakentamista. Riskienhallintatoiminnalla voidaan myös kehittää eduskunnan kanslian johtamisjärjestelmää ja sisäistä viestintää sekä tukea kanslian maineenhallintaa ja kriisiviestintää.
Kehittämistyön tulokset on otettu hyvin vastaan eduskunnan kanslian turvallisuusyksikössä. Työ palvelee myös muita valtionhallinnon organisaatioita sillä siinä käsitellään organisaatioturvallisuuden ja riskienhallinnan suhdetta sekä turvallisuusympäristön tulevaisuuden mahdollisia kehityssuuntia julkisen sektorin näkökulmasta.