Liikesuhteesta kohti kumppanuutta : – case Scandic Hotel Continental ja Kiinteistöalan Koulutuskeskus Oy
Kahila, Mari; Luokomaa, Juha-Matti (2009)
Kahila, Mari
Luokomaa, Juha-Matti
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200906033618
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200906033618
Tiivistelmä
Menestyminen liike-elämässä perustuu yhteiseen toimintaan ja oikeisiin suhteisiin. Verkostoituminen ja yhteisten päämäärien tavoittelu tehostavat myös energian ja resurssien käyttämistä. Kumppanuudet ja erilaiset yhteistyösopimukset tukevat yrityksen kasvua. Hallittu yhteistyö on tehokas keino tavoitteiden saavuttamiseen ja liiketoiminnan kehittämiseen.
Tässä opinnäytetyössä pyritään selvittämään, mitä toimiva liike- tai kumppanuussuhde edellyttää ja miten se näkyy Kiinteistöalan Koulutuskeskuksen ja Scandic hotellien välisessä yhteistyössä. Tätä aihepiiriä lähestytään kvalitatiivisten tutkimusmenetelmien ja tulevaisuuden tutkimuksen avulla. Tarkastelun kohteena ovat caseyritysten asiakasrajapinnassa työskentelevien työntekijöiden näkemykset.
Opinnäytetyö muodostuu empiirisestä osasta sekä sitä tukevasta teoriasta. Tutkimusmenetelmänä työssä on käytetty teemakeskustelua sekä tulosten jatkotyöstämisessä tulevaisuusverstasta. Teorian ja tutkimuksen tulokset kietoutuvat yhteen näitä menetelmiä käytätettäessä.
Tulosten perusteella luomme ehdotuksia uusiksi kahden yrityksen kumppanuutta vahvistaviksi toimintamalleiksi, joilla voitaisiin kehittää yhteistä toimintaa samalla vahvistaen liike- ja kumppanuussuhdetta.
Tämän opinnäytetyön toimintamalleja voidaan soveltaa myös muiden palveluyritysten välisessä yhteistyön kehittämisessä.
Tässä opinnäytetyössä pyritään selvittämään, mitä toimiva liike- tai kumppanuussuhde edellyttää ja miten se näkyy Kiinteistöalan Koulutuskeskuksen ja Scandic hotellien välisessä yhteistyössä. Tätä aihepiiriä lähestytään kvalitatiivisten tutkimusmenetelmien ja tulevaisuuden tutkimuksen avulla. Tarkastelun kohteena ovat caseyritysten asiakasrajapinnassa työskentelevien työntekijöiden näkemykset.
Opinnäytetyö muodostuu empiirisestä osasta sekä sitä tukevasta teoriasta. Tutkimusmenetelmänä työssä on käytetty teemakeskustelua sekä tulosten jatkotyöstämisessä tulevaisuusverstasta. Teorian ja tutkimuksen tulokset kietoutuvat yhteen näitä menetelmiä käytätettäessä.
Tulosten perusteella luomme ehdotuksia uusiksi kahden yrityksen kumppanuutta vahvistaviksi toimintamalleiksi, joilla voitaisiin kehittää yhteistä toimintaa samalla vahvistaen liike- ja kumppanuussuhdetta.
Tämän opinnäytetyön toimintamalleja voidaan soveltaa myös muiden palveluyritysten välisessä yhteistyön kehittämisessä.