Digitaaliset markkinointikanavat kauppaketjun yksikössä
Mäkelä, Reeta (2012)
Mäkelä, Reeta
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202031903
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202031903
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tutkimus valtakunnalliseen kauppaketjuun kuuluvan, päivittäistavaroita ja käyttötavaroita myyvän Kaupan käyttämistä digitaalisista markkinointikanavista, joita ovat sähköpostitse lähetettävä uutiskirje, verkkosivut, Facebook sekä infotelevisiot. Tarkoituksena oli selvittää, mitkä näistä digitaalisista markkinointikanavista ovat saavuttaneet asiakkaat ja missä olisi kehitettävää. Tutkimusongelma oli seuraava: Kuinka hyvin Kaupan käyttämät digitaaliset markkinointikanavat tavoittavat asiakkaat? Tavoitteena oli nostaa kyselystä mahdollisesti ilmenneet ongelmakohdat esille ja tarjota niihin ratkaisut kehitysehdotusten avulla. Viitekehyksenä toimivat teoriat markkinointiviestinnästä, digitaalisesta markkinointiviestinnästä sekä digitaalisesta mediasta. Teoriat poimittiin eri kirjallisuus- ja Internet-lähteistä.
Tutkimus toteutettiin asiakkaiden näkökulmasta kvantitatiivisella asiakaskyselyllä, jolla pyrittiin selvittämään, olivatko asiakkaat kuulleet tai käyttäneet kyseisiä digitaalisia markkinointikanavia ja kuinka ne koettiin. Kyselyyn vastasi satunnaisotannalla 100 Kaupan asiakasta. Tulokset havainnollistettiin kuvioiden ja taulukoiden avulla, jotka analysoitiin teoriaan viitaten.
Suurin osa vastanneista oli naisia ja suurimmat ikäryhmät olivat 20–30 - sekä 31–40-vuotiaat. Enemmistö vastaajista oli Kaupan kanta-asiakkaita, mutta vain osa oli tilannut uutiskirjeen. Heistä suurin osa koki uutiskirjeen hyödylliseksi. Uutiskirjeeltä toivottiin eniten tietoa tarjouksista ja tulevista kampanjoista. Noin puolet vastaajista oli kuullut Kaupan verkkosivuista, jotka useimmiten oli löydetty hakupalvelimen avulla tai niistä oli luettu kanta-asiakaslehden kautta. Enemmistö vieraili verkkosivuilla noin pari kertaa kuukaudessa. Valtaosa piti Kaupan verkkosivuja selkeinä ja useimmat saivat sivuilta kaiken tarvitsemansa tiedon. Yli puolella vastaajista oli Facebook-tili. Vain muutama oli kuullut Kaupan Facebook-sivusta, mutta yksikään ei ollut sen jäsen. Enemmistö koki Kaupassa sijaitsevat infotelevisiot hyödyllisiksi. Infotelevisioista koettiin tärkeänä tiedottaa tarjouksista, tulevista kampanjoista, ajankohtaisista asioista sekä uutuustuotteista.
Kaupan Facebook-sivu oli tulosten perusteella suurimman kehityksen tarpeessa ja lisäksi kaikkien digitaalisten markkinointikanavien tunnettuutta olisi parannettava. Tulosten pohjalta esitettiin kehitysehdotuksia Kaupan digitaalisten markkinointikanavien sisältöjen kohentamiseksi sekä tunnettuuden lisäämiseksi.
Tutkimus toteutettiin asiakkaiden näkökulmasta kvantitatiivisella asiakaskyselyllä, jolla pyrittiin selvittämään, olivatko asiakkaat kuulleet tai käyttäneet kyseisiä digitaalisia markkinointikanavia ja kuinka ne koettiin. Kyselyyn vastasi satunnaisotannalla 100 Kaupan asiakasta. Tulokset havainnollistettiin kuvioiden ja taulukoiden avulla, jotka analysoitiin teoriaan viitaten.
Suurin osa vastanneista oli naisia ja suurimmat ikäryhmät olivat 20–30 - sekä 31–40-vuotiaat. Enemmistö vastaajista oli Kaupan kanta-asiakkaita, mutta vain osa oli tilannut uutiskirjeen. Heistä suurin osa koki uutiskirjeen hyödylliseksi. Uutiskirjeeltä toivottiin eniten tietoa tarjouksista ja tulevista kampanjoista. Noin puolet vastaajista oli kuullut Kaupan verkkosivuista, jotka useimmiten oli löydetty hakupalvelimen avulla tai niistä oli luettu kanta-asiakaslehden kautta. Enemmistö vieraili verkkosivuilla noin pari kertaa kuukaudessa. Valtaosa piti Kaupan verkkosivuja selkeinä ja useimmat saivat sivuilta kaiken tarvitsemansa tiedon. Yli puolella vastaajista oli Facebook-tili. Vain muutama oli kuullut Kaupan Facebook-sivusta, mutta yksikään ei ollut sen jäsen. Enemmistö koki Kaupassa sijaitsevat infotelevisiot hyödyllisiksi. Infotelevisioista koettiin tärkeänä tiedottaa tarjouksista, tulevista kampanjoista, ajankohtaisista asioista sekä uutuustuotteista.
Kaupan Facebook-sivu oli tulosten perusteella suurimman kehityksen tarpeessa ja lisäksi kaikkien digitaalisten markkinointikanavien tunnettuutta olisi parannettava. Tulosten pohjalta esitettiin kehitysehdotuksia Kaupan digitaalisten markkinointikanavien sisältöjen kohentamiseksi sekä tunnettuuden lisäämiseksi.