Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Selected Femme / Homme - brändin lanseeraus Suomen markkinoille

Saarinen, Saila (2009)

 
Avaa tiedosto
Saarinen-Selected FH.pdf (639.9Kt)
Lataukset: 


Saarinen, Saila
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905273314
Tiivistelmä
Tanskalaisomistuksessa oleva, kansainvälinen muotitalo Bestseller A/S lanseerasi uuden Selec-ted Femme / Homme - brändin Suomen markkinoille lokakuussa 2008. Tuotemerkin vali-koimiin kuuluu naisten ja miesten vaatteet, asusteet sekä jalkineet. Mallistoista on tuotteita arkeen ja juhlaan. Niissä yhdistyvät hyvän hinta laatu-suhteen lisäksi trendikkyys.

Opinnäytetyössä tarkasteltiin brändin ensimmäisen unisex -myymälän lanseerausta kuluttajil-le. Työn tarkoitus oli tutkia uuden brändin identiteettiä, imagoa, kohderyhmää ja kilpailue-tua. Näitä tekijöitä verrattiin Bestseller A/S:n muihin vaatemerkkeihin, erityisesti Jack & Jones – miestenvaatemerkkiin. Tutkimusongelmana oli, kannibalisoiko Bestseller A/S uudella brändillään sen vanhempia vaatemerkkejä.

Teoreettisen viitekehityksen ensimmäinen kappale käsitteli brändin rakentamista sen identi-teetin ja imagon kautta. Seuraavaksi esiteltiin positioinnin avulla brändiin liitettäviä mieliku-via, joita pidetään sen kilpailuetuna. Lisäksi haluttiin korostaa brändiviestinnän merkitystä sen tunnettavuuden kehittymisen kannalta. Toisessa kappaleessa tarkasteltiin design mana-gement – käsitteen kautta yhtenäisen ja johdonmukaisen yrityskuvan muodostumista. Design management – käsitteen osa-alueet ovat tuote/palvelu, toimintaympäristö, henkilöstön käyt-täytyminen sekä viestintä. Kolmas kappale käsitteli lanseerausta osana brändistrategiaa ja lanseerauksen osa-alueita sekä riskejä.

Tapaustutkimusta tuki parhaiten kvalitatiivinen, laadullinen tutkimus. Laadullisista tutkimus-menetelmistä valittiin teemahaastattelu, jonka avulla kerättiin tietoa Selected myyntipäällik-kö Jani Karvoselta ja Jack & Jones myyntiedustaja Markus Lesoselta. Haastatteluilla selvitet-tiin yrityksen näkökulmasta Selected Femme / Homme – brändin rakentamista, lanseerausta ja yrityskuvan muodostumista. Positiointikartoilla saatiin selville yrityksen henkilöstön mieli-kuvatekijöitä muun muassa hinnan ja laadun, tunnettavuuden ja mainonnan suhteen.

Teemahaastattelun tulosten perusteella voidaan todeta, että Selected Femme / Homme – vaatebrändi on erittäin harkittu lisä Bestseller A/S:n muiden ketjujen ohelle. Tuotevalikoimil-taan, kohderyhmältään, kilpailueduiltaan ym. Selected Femme / Homme eroaa selvästi Best-seller A/S:n muista vaatemerkeistä. Tulokset osoittavat, ettei uutta brändiä ole asemoitu liian lähelle yrityksen muilta merkeiltä. Tulevaisuudessa toimeksiantajayritys voisi tutkia, miten brändin identiteetti ja imago kohtaavat asiakkaiden mielikuvissa.

Selected Femme / Homme on kilpailukykyinen ja huomattava tekijä Suomen vaatemarkkinoil-la. Tulevaisuus näyttää, kuinka tunnetuksi brändi aikanaan muodostuu.




Asiasana identiteetti, profiili, imago, brändi, lanseeraus, positiointi, design manage-ment, merkkivaate
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste