Mielikuvatutkimus Case Glitter Oy
Hosio, Heidi (2011)
Hosio, Heidi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202192327
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202192327
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli saada selville, minkälaisia mielikuvia ihmiset liittävät Glitteriin sen palvelusta, tuotteista ja myymälöistä, sekä miten Glitter asemoituu sen kilpailijoiden keskuudessa. Tavoitteena oli mielikuvien kartoituksen ohella saada selville, minkälainen Glitterin imago on ja vastaako se yrityksen tavoitekuvaa.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakennettiin mielikuvien, imagon ja asemoinnin teorioista. Mielikuvien osuus oli tutkimuksen kannalta tärkein osuus, jossa käsiteltiin mitä mielikuvat ovat, miten ne muodostuvat sekä mielikuvien tietorakenteita. Näiden teemojen lisäksi työssä käsiteltiin korujen käytön historiaa sekä mitä korujen käyttö on tänä päivänä.
Tutkimusmenetelmä oli kvantitatiivinen ja se toteutettiin kyselylomakkeen avulla. Lomaketta lähetettiin Facebookin ja sähköpostin välityksellä eri-ikäisille ja eri puolella Suomea asuville naisille, jotka ovat asioineet Glitterissä. Lomake tehtiin Google docsin valmiin lomaketyökalun avulla, jonka avulla tulokset myös analysoitiin.
Tutkimustuloksista selvisi, että Glitter herätti paljon positiivisia mielikuvia. Palvelukuva oli kokonaisuudessaan erinomainen ja myymälöiden ulkoasuun ja esillepanoihin oltiin tyytyväisiä. Tuotteet koettiin trendikkäiksi, nuorekkaiksi ja haluttaviksi. Tyytymättömämpiä oltiin tuotteiden löytymiseen liikkeistä, tuotteiden laadukkuuteen, edullisuuteen ja erottuvuuteen kilpailijoiden tuotteista. Tulokset osoittivat myös, että imago vastaa pääosin yrityksen tavoitekuvaa. Kilpailijoihin verrattuna Glitter erottautui selvästi edukseen ja asemoitui heidän keskuudessaan erinomaisesti.
Kehitysehdotuksia esitettiin siitä, kuinka Glitter voisi markkinoida itseään paremmin, miten tuotteiden löydettävyyttä voitaisiin parantaa, mihin tekijöihin tulisi jatkossa kiinnittää enemmän huomiota ja miten näihin mielikuviin pystyttäisiin tulevaisuudessa vaikuttamaan.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakennettiin mielikuvien, imagon ja asemoinnin teorioista. Mielikuvien osuus oli tutkimuksen kannalta tärkein osuus, jossa käsiteltiin mitä mielikuvat ovat, miten ne muodostuvat sekä mielikuvien tietorakenteita. Näiden teemojen lisäksi työssä käsiteltiin korujen käytön historiaa sekä mitä korujen käyttö on tänä päivänä.
Tutkimusmenetelmä oli kvantitatiivinen ja se toteutettiin kyselylomakkeen avulla. Lomaketta lähetettiin Facebookin ja sähköpostin välityksellä eri-ikäisille ja eri puolella Suomea asuville naisille, jotka ovat asioineet Glitterissä. Lomake tehtiin Google docsin valmiin lomaketyökalun avulla, jonka avulla tulokset myös analysoitiin.
Tutkimustuloksista selvisi, että Glitter herätti paljon positiivisia mielikuvia. Palvelukuva oli kokonaisuudessaan erinomainen ja myymälöiden ulkoasuun ja esillepanoihin oltiin tyytyväisiä. Tuotteet koettiin trendikkäiksi, nuorekkaiksi ja haluttaviksi. Tyytymättömämpiä oltiin tuotteiden löytymiseen liikkeistä, tuotteiden laadukkuuteen, edullisuuteen ja erottuvuuteen kilpailijoiden tuotteista. Tulokset osoittivat myös, että imago vastaa pääosin yrityksen tavoitekuvaa. Kilpailijoihin verrattuna Glitter erottautui selvästi edukseen ja asemoitui heidän keskuudessaan erinomaisesti.
Kehitysehdotuksia esitettiin siitä, kuinka Glitter voisi markkinoida itseään paremmin, miten tuotteiden löydettävyyttä voitaisiin parantaa, mihin tekijöihin tulisi jatkossa kiinnittää enemmän huomiota ja miten näihin mielikuviin pystyttäisiin tulevaisuudessa vaikuttamaan.