Tilitoimistotyöntekijöiden työnkuvan muutokset ja haasteet 2000-luvulla
Sipilä, Essi (2012)
Sipilä, Essi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202122118
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202122118
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan eri puolilla Suomea sijaitsevien tilitoimistojen työntekijöiden näkemyksiä heidän työnkuvassa tapahtuneista muutoksista ja haasteista mahdollisine hyötyineen kuluneen 2000-luvun aikana. Työssä selvitetään myös, ovatko taloushallinnon parissa tilitoimistossa työskentelevältä vaadittavat ominaisuudet ja ammatillinen osaaminen muuttuneet kuluneen kymmenen vuoden aikana.
Työn teoriaosuudessa käsitellään tilitoimistotyöntekijän toimenkuvaa 2000-luvun työympäristössä, ja läpi käydään taloushallinnon eri osa-alueilla tapahtuneita uudistuksia kuluneella vuosikymmenellä. Kyseiset uudistukset ovat osaltaan vaikuttaneet myös tilitoimistossa työskentelevien työhön. Pääpainopiste työssä on kuitenkin empiirisessä tutkimuksessa, joka toteutettiin lähettämällä sähköisesti tilitoimistotyöntekijöille eri puolilla Suomea lomakekysely. Lomakekyselyssä käytettiin sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tutkimusmenetelmää.
Tutkimustulokset osoittavat tilitoimistotyöntekijältä vaadittavien ominaisuuksien muuttuneen 2000-luvulla yhä enemmissä määrin moniosaajan suuntaan; asiakaspalvelutaidot, kiireessä toimiminen, hyvä stressin sietokyky, numerotarkkuus sekä tiedonhankinta- ja soveltamiskyky korostuvat. Toimenkuvassa tapahtuneet suurimmat muutokset liittyvät asiakaspalvelulähtöisyyteen ja konsultointiin; toimenkuva on muuttunut rutiinien suorittamisesta asiantuntijuuteen ja asiakkaalle kokonaisvaltaisten taloushallintoratkaisujen tuottamiseen. Lisäksi toimenkuva on muuttunut tietoteknisemmäksi, osaamisvaatimukset ja muutosten määrä kasvaneet sekä aikataulut kiristyneet.
Tutkimuksen mukaan kuluneen vuosikymmenen suurimmat ammatilliset haasteet tilitoimistotyöntekijöillä ovat jatkuva kouluttautuminen, yhteistyön toimivuus eri sidosryhmien kanssa sekä asiakaspalvelussa onnistuminen yhä kiireisemmissä aikatauluissa. Viime vuosien työllistäneimpinä muutoksina pidetään paperisesta sähköiseen taloushallintoon siirtymistä sekä verotilin ja SEPAn käyttöönottoa. Toimiessaan sähköinen taloushallinto ja verotili nähdään kuitenkin myös hyödyllisimpinä muutoksina.
Työn teoriaosuudessa käsitellään tilitoimistotyöntekijän toimenkuvaa 2000-luvun työympäristössä, ja läpi käydään taloushallinnon eri osa-alueilla tapahtuneita uudistuksia kuluneella vuosikymmenellä. Kyseiset uudistukset ovat osaltaan vaikuttaneet myös tilitoimistossa työskentelevien työhön. Pääpainopiste työssä on kuitenkin empiirisessä tutkimuksessa, joka toteutettiin lähettämällä sähköisesti tilitoimistotyöntekijöille eri puolilla Suomea lomakekysely. Lomakekyselyssä käytettiin sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tutkimusmenetelmää.
Tutkimustulokset osoittavat tilitoimistotyöntekijältä vaadittavien ominaisuuksien muuttuneen 2000-luvulla yhä enemmissä määrin moniosaajan suuntaan; asiakaspalvelutaidot, kiireessä toimiminen, hyvä stressin sietokyky, numerotarkkuus sekä tiedonhankinta- ja soveltamiskyky korostuvat. Toimenkuvassa tapahtuneet suurimmat muutokset liittyvät asiakaspalvelulähtöisyyteen ja konsultointiin; toimenkuva on muuttunut rutiinien suorittamisesta asiantuntijuuteen ja asiakkaalle kokonaisvaltaisten taloushallintoratkaisujen tuottamiseen. Lisäksi toimenkuva on muuttunut tietoteknisemmäksi, osaamisvaatimukset ja muutosten määrä kasvaneet sekä aikataulut kiristyneet.
Tutkimuksen mukaan kuluneen vuosikymmenen suurimmat ammatilliset haasteet tilitoimistotyöntekijöillä ovat jatkuva kouluttautuminen, yhteistyön toimivuus eri sidosryhmien kanssa sekä asiakaspalvelussa onnistuminen yhä kiireisemmissä aikatauluissa. Viime vuosien työllistäneimpinä muutoksina pidetään paperisesta sähköiseen taloushallintoon siirtymistä sekä verotilin ja SEPAn käyttöönottoa. Toimiessaan sähköinen taloushallinto ja verotili nähdään kuitenkin myös hyödyllisimpinä muutoksina.