Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Lukion oppimisympäristö ja toimintakulttuuri nuoren lukiolaisen kokemana

Tammela, Titta; Suurhasko, Kirsi (2012)

 
Avaa tiedosto
oppari kirsi ja titta helmikuu.pdf (6.905Mt)
Lataukset: 


Tammela, Titta
Suurhasko, Kirsi
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202252507
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö kuuluu Tekesin rahoittamaan Voi hyvin nuori -hankkeeseen. Hankkeen kokonaistavoitteena nuorten aikuisten hyvinvoinnin parantuminen ja pa-hoinvoinnin vähentäminen. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Karhulan lukion 2. vuosikurssin opiskelijoiden mielipiteitä siitä, miten lukion toimintakulttuuri ja op-pimisympäristö kannustavat lukiolaista matalan kynnyksen yhteydenottoon tarvites-saan tukea koulun organisaatiolta. Toiseksi tutkittiin, millainen ilmapiiri lukiossa val-litsee. Tutkimustulosten perusteella saatiin koululle kehittämisehdotuksia, miten opiskelijoista välittämiseen ja hyvinvointiin liittyviä asioita voidaan parantaa.
Aineisto kerättiin strukturoidulla kyselyllä. Kohderyhmä koostui Karhulan lukion 2- vuosikurssin opiskelijoista (n=121). Kyselyyn vastasi 89 oppilasta, joten vastauspro-sentti oli 74 %. Tutkimusaineisto analysoitiin tilastollisesti Microsoft Excel - ohjelmalla prosentteina ja frekvensseinä.
Tutkimustulosten mukaan suurin osa opiskelijoista koki olonsa turvalliseksi koulussa. Heillä oli ystäviä koulussa ja heistä välitettiin. Opiskelijoista lähes kaikki koki tervey-dentilansa hyväksi, vaikka heillä oli ollut niska-hartiaseudun kipuja (70 %) ja opiskelu-uupumusta (56 %). Koulupsykologin ja koulukuraattorin vastaanotolle päästiin tar-vittaessa, kun taas yli kolmannes koki kouluterveydenhoitajan vastaanotolle pääsyn vaikeaksi. Suurin osa oppilaista oli saanut riittävästi tietoa kouluterveydenhuollon palveluista. Luokkayhteisössä viihtyivät lähes kaikki oppilaat ja työilmapiiri oli heidän mielestään myös hyvä. Suurin osa opiskelijoista oli sitä mieltä, että heidät hyväksyttiin omana itsenään koulussa. Kannustusta oppimistilanteissa sai yli puolet opiskelijoista. Suurin osa opiskelijoista sai henkilökohtaisen ajan opinto-ohjaajalle helposti ja tapaamista opinto-ohjaajan kanssa pidettiin hyödyllisenä. Sen sijaan työtapoihin tunneilla (53 %) oppilaat eivät voineet vaikuttaa läheskään aina ja kommunikointi tunneilla ei ollut avointa vuoropuhelua (59 %). Valinnaisia oppiaineita oli tarjolla riit-tävästi ja koululuokat koettiin viihtyisiksi. Tietokoneita oli oppilaiden mielestä liian vähän vapaassa käytössä ja koulusta puuttuivat säädettävät työtuolit ja pulpetit. Tällä saattoi olla merkitystä opiskelijoiden niska-hartiaseudulla esiintyviin kipuihin.
Lukioyhteisöön kuulumista tukee vuorovaikutteinen ja yhteisistä asioista neuvotteleva toimintakulttuuri. Kouluterveydenhuollon palvelujen tulee olla helposti saatavilla, joka madaltaa yhteydenoton kynnystä oppilailla.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste