Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Enemmän rohkeutta, Zero pelkoa : Miten luodaan turvallinen ryhmä käytännössä?

Kivilahti, Mika; Kujala, Tuukka; Mäkelä, Antti (2012)

 
Avaa tiedosto
Kivilahti_Mika_Kujala_Tuukka_Makela_Antti.pdf (171.6Kt)
Lataukset: 


Kivilahti, Mika
Kujala, Tuukka
Mäkelä, Antti
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202222418
Tiivistelmä
Kivilahti, Mika; Kujala, Tuukka & Mäkelä Antti. Enemmän rohkeutta, zero pelkoa. Miten luodaan turvallinen ryhmä käytännössä. Pieksämäki kevät 2012
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak itä Pieksämäki, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + kirkon nuorisotyöntekijän kelpoisuus.

Opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa keväällä 2011 ryhmäytyspäivä Keuruun tuleville seitsemäsluokkalaisille. Päivä toteutettiin yhteistyössä Keuruun seurakunnan, kaupungin ja paikallisen 4H-yhdistyksen kanssa. Opinnäytetyössä keskityttiin ennen kaikkea myös siihen, miten tukioppilaiden rooli otetaan parhaalla mahdollisella tavalla huomioon päivässä. Tämän takia ennen ryhmäytyspäivää pidettiin kaksi perehdytyskertaa Keuruun ylä-asteen tukioppilaille.

Ala-asteelta siirtyminen ylä-asteelle on varhaisnuorelle suuri muutos elämässä. Kyseistä siirtymää on tuettava, jotta nuoren henkinen kasvu kehittyisi normaalilla tapaa, ja jokainen kokisi uuden ryhmän turvalliseksi. Ihminen, joka saa kasvaa turvallisessa ryhmässä, oppii selviytymään paremmin tulevissa elämän eri tilanteissa. Ryhmäytyspäivä ryhmäyttää nuoria mm. toiminnallisten rastien avulla. Rastien avulla pyrittiin luomaan vahva luottamusside ja tukirengas omaan luokkaan. Ryhmäytyspäivällä pyrittiin ennaltaehkäisemään koulukiusaamista ja syrjintää. Ryhmäytyspäivä on tärkeä seurakunnan näkökulmasta, koska useimmat seurakunnat eivät järjestä mitään muuta toimintaa seitsemäsluokkalaisille.

Opinnäytetyössä puretaan kummatkin perehdytyspäivät sekä itse ryhmäytyspäivä. Myös kerätyt palautteet käydään läpi ja analysoidaan. Päivän tapahtumat käydään läpi Ryhmäytyspäivä aamusta iltaan osiossa. Opinnäytetyön lopuksi pohditaan miten tavoitteisiin on päästy. Tukioppilaiden perehdytys ei onnistunut suunnitellulla tavalla, mutta itse ryhmäytyspäivä oli onnistunut. Tukioppilaat pitivät päivästä ja roolistaan, vaikka perehdytys jäi monen tukioppilaan kohdalta vaillinaiseksi.
Asiasanat: Ryhmäytys, ryhmäyttäminen, osallisuus, sosiaaliset taidot, seitsemäsluokat, siirtymä, tukioppilas, turvallinen ryhmä, yhteisöllisyys, seurakunta, ylä-aste, vuorovaikutus.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste