Palvelujen kehittäminen asiakasrajapinnassa - Case: Henkivakuutusyhtiö
Laine, Elina (2012)
Laine, Elina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202282625
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202282625
Tiivistelmä
Palvelunäkökulman ymmärtäminen nykypäivän liike-elämässä on entistä tärkeämpi tekijä yrityksen menestyksen ja kilpailukyvyn kannalta. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia palvelujen kehittämisen tarpeita ja mahdollisuuksia tulevaisuuden riskihenkivakuuttamisessa. Riskihenkivakuuttaminen on yksi vakuuttamisen muoto ja tarkoittaa käytännössä henki- ja henkilövahinkojen turvaamista. Opinnäytetyön toimeksianto saatiin työsuhteen kautta yhdeltä Suomen suurimpiin vakuutusyhtiöihin lukeutuvalta yritykseltä.
Finanssi- ja vakuutusalan perusta pohjustaa työn teoreettista viitekehystä. Työn teoreettinen viitekehys keskittyy Christian Gröönroosin palvelunäkökulmaan. Lisäksi teoriassa tarkastellaan asiakaslähtöisen myyntityön ja mielikuvamarkkinoinnin yhteyttä asiakastyytyväisyyteen.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tapaustutkimuksena. Käytännön tutkimushaastattelut tehtiin viidelle toimeksiantajan henkilöstöön kuuluvalle, asiakasrajapinnassa työskentelevälle asiantuntijalle. Haastateltavien henkilöiden kokemusten pohjalta pyrittiin löytämään erityisesti yritysasiakkaiden kannalta oleellisimpia palvelujen kehittämiseen liittyviä kehittämistarpeita.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että palvelunäkökulman omaksuminen yrityksessä ja sen pohjalta palvelujen kehittäminen eivät ole yksiselitteisiä asioita. Palvelunäkökulman yhdistäminen asiakaslähtöiseen myyntityöhön vaatii yritykseltä pitkäjänteistä toiminnansuunnittelua, syvällistä asiakaskokemusten ymmärtämistä sekä innovatiivisia ratkaisumalleja.
Finanssi- ja vakuutusalan perusta pohjustaa työn teoreettista viitekehystä. Työn teoreettinen viitekehys keskittyy Christian Gröönroosin palvelunäkökulmaan. Lisäksi teoriassa tarkastellaan asiakaslähtöisen myyntityön ja mielikuvamarkkinoinnin yhteyttä asiakastyytyväisyyteen.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tapaustutkimuksena. Käytännön tutkimushaastattelut tehtiin viidelle toimeksiantajan henkilöstöön kuuluvalle, asiakasrajapinnassa työskentelevälle asiantuntijalle. Haastateltavien henkilöiden kokemusten pohjalta pyrittiin löytämään erityisesti yritysasiakkaiden kannalta oleellisimpia palvelujen kehittämiseen liittyviä kehittämistarpeita.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että palvelunäkökulman omaksuminen yrityksessä ja sen pohjalta palvelujen kehittäminen eivät ole yksiselitteisiä asioita. Palvelunäkökulman yhdistäminen asiakaslähtöiseen myyntityöhön vaatii yritykseltä pitkäjänteistä toiminnansuunnittelua, syvällistä asiakaskokemusten ymmärtämistä sekä innovatiivisia ratkaisumalleja.