Syvän kosketuksen markkinointi osana yrityksen myyntiprosessia
Nurmi, Saara (2012)
Nurmi, Saara
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202232430
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202232430
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on tuottaa tietoa yrityksen myyntityön ulkoistamisen mahdollisuuksista. Työn toimeksiantaja on suomalainen liikkeenjohdon konsultointiin erikoitunut yritys, josta käytetään työssä nimitystä Yritys Oy. Yritys Oy toimii business to business liiketoiminnan parissa eli yrityksen palveluiden ostajina ovat yritykset tai muut organisaatiot. Tutkimuksen toimintaympäristö muodostuu Yritys Oy:n sidosryhmistä business to business liiketoiminnan parissa. Työn avulla tuotetaan lisäarvoa Yritys Oy:lle keräämällä tietoa yrityksen luomasta toimintamallista, jonka nimi on syvän kosketuksen markkinointi. Syvän kosketuksen markkinoinnilla tarkoitetaan yrityksen myyntityön ulkoistamista. Tutkimuksen tavoite on tuottaa teemahaastattelujen avulla eri toimialojen asiantuntijoiden näkemyksiä syvän kosketuksen markkinoinnin toimintamallista.
Tutkimus on empiirinen tutkimus, jossa käytetään kvalitatiivista eli laadullista tutkimustapaa. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmä on haastattelu. Haastatellut asiantuntijat työskentelevät eri toimialoilla Yritys Oy:n asiakasyrityksissä. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentuu kirjallisuuskatsauksesta, johon on koottu näkökulmia yrityksen myyntiprosessista, myyntityöstä sekä myyntihenkilöstöstä. Tutkimuskysymys on jaettu kolmeen teemaan. Ensimmäisessä teemassa kartoitetaan yrityksen myyntiprosessin nykytilaa, toisessa tutkitaan myyjän ominaisuuksien merkitystä yrityksen myyntityölle ja kolmannessa pyritään löytämään mahdollisuuksia ja uhkia yrityksen myyntityön ulkoistamiselle eli syvän kosketuksen markkinoinnin toimintamallille. Haastatteluissa koottu aineisto on analysoitu litterointia apuna käyttäen.
Haastattelujen analysointi osoitti, että yritysten tapa tehdä myyntityötä noudattaa business to business liiketoiminnalle tyypillistä toimintamallia. Tyypillinen myyntiprosessi etenee potentiaalisen asiakkaan etsimisestä, hänen kontaktointiinsa, myyntitapaamisiin ja kaupan päättämiseen. Myyjän merkitys myyntityölle ja työn tulokselle on toimialasta riippumatta suuri. Myyjiltä odotetaan toimialaan katsomatta ulospäin suuntautuneisuutta, rohkeutta ja tuloshakuisuutta. Haastattelujen analysoinnista kävi ilmi, että asiantuntijat pitävät myyjän toimialakohtaista kokemusta tärkeimpänä edellytyksenä myyntityön onnistumiselle. Yrityksen myyntityön ulkoistamisen eli syvän kosketuksen markkinoinnin toimintamallin suurimmiksi uhiksi nähdään myyjän riittämätön ammattiosaaminen toimialalta, myyntiprosessin epäjatkuvuus sekä riittävän uskottavuuden puute. Syvän kosketuksen markkinoinnin toimintamallin pelätään vaikuttavan negatiivisesti asiakkaan brändiin sekä asiakasyrityksen imagoon. Tutkimuksen haastatteluissa syvän kosketuksen markkinoinnin mahdollisuuksiksi korostuu joustavuus ja resurssien säästäminen sekä niiden kohdistaminen oikeisiin asioihin. Syvän kosketuksen markkinointi herättää paljon ennakkoluuloja sekä uteliaisuutta eri toimialojen asiantuntijoissa. Tämän opinnäytetyön tulokset toimivat Yritys Oy:lle taustatietona asiakkaiden ennakkoluuloista ja odotuksista yrityksen myyntityön ulkoistamista kohtaan. Yritys Oy hyödyntää tutkimuksen tuloksia kehittäessään ja markkinoidessaan toimintamallia syvän kosketuksen markkinoinnista tulevaisuudessa.
Tutkimus on empiirinen tutkimus, jossa käytetään kvalitatiivista eli laadullista tutkimustapaa. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmä on haastattelu. Haastatellut asiantuntijat työskentelevät eri toimialoilla Yritys Oy:n asiakasyrityksissä. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentuu kirjallisuuskatsauksesta, johon on koottu näkökulmia yrityksen myyntiprosessista, myyntityöstä sekä myyntihenkilöstöstä. Tutkimuskysymys on jaettu kolmeen teemaan. Ensimmäisessä teemassa kartoitetaan yrityksen myyntiprosessin nykytilaa, toisessa tutkitaan myyjän ominaisuuksien merkitystä yrityksen myyntityölle ja kolmannessa pyritään löytämään mahdollisuuksia ja uhkia yrityksen myyntityön ulkoistamiselle eli syvän kosketuksen markkinoinnin toimintamallille. Haastatteluissa koottu aineisto on analysoitu litterointia apuna käyttäen.
Haastattelujen analysointi osoitti, että yritysten tapa tehdä myyntityötä noudattaa business to business liiketoiminnalle tyypillistä toimintamallia. Tyypillinen myyntiprosessi etenee potentiaalisen asiakkaan etsimisestä, hänen kontaktointiinsa, myyntitapaamisiin ja kaupan päättämiseen. Myyjän merkitys myyntityölle ja työn tulokselle on toimialasta riippumatta suuri. Myyjiltä odotetaan toimialaan katsomatta ulospäin suuntautuneisuutta, rohkeutta ja tuloshakuisuutta. Haastattelujen analysoinnista kävi ilmi, että asiantuntijat pitävät myyjän toimialakohtaista kokemusta tärkeimpänä edellytyksenä myyntityön onnistumiselle. Yrityksen myyntityön ulkoistamisen eli syvän kosketuksen markkinoinnin toimintamallin suurimmiksi uhiksi nähdään myyjän riittämätön ammattiosaaminen toimialalta, myyntiprosessin epäjatkuvuus sekä riittävän uskottavuuden puute. Syvän kosketuksen markkinoinnin toimintamallin pelätään vaikuttavan negatiivisesti asiakkaan brändiin sekä asiakasyrityksen imagoon. Tutkimuksen haastatteluissa syvän kosketuksen markkinoinnin mahdollisuuksiksi korostuu joustavuus ja resurssien säästäminen sekä niiden kohdistaminen oikeisiin asioihin. Syvän kosketuksen markkinointi herättää paljon ennakkoluuloja sekä uteliaisuutta eri toimialojen asiantuntijoissa. Tämän opinnäytetyön tulokset toimivat Yritys Oy:lle taustatietona asiakkaiden ennakkoluuloista ja odotuksista yrityksen myyntityön ulkoistamista kohtaan. Yritys Oy hyödyntää tutkimuksen tuloksia kehittäessään ja markkinoidessaan toimintamallia syvän kosketuksen markkinoinnista tulevaisuudessa.