Sosiaalinen media rekrytoinnin apuvälineenä
Koukku, Milla (2011)
Koukku, Milla
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203012702
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203012702
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten sosiaalisessa mediassa voi rekrytoida onnistuneesti. Tavoitteena oli tutkia, ketä sosiaalisesta mediasta voi rekrytoida ja millaisia työpaikkailmoitusten tulisi olla sosiaalisessa mediassa.
Opinnäytetyöhön valittiin kolme teorianäkökulmaa. Ensimmäisenä käsiteltiin sosiaalista mediaa, sen taustaa, palveluita sekä sosiaalista mediaa käsitteenä. Toiseksi kerrotaan rekrytoinnista, joka on jaettu rekrytointistrategiaan ja rekrytointiprosessiin. Kolmantena käsitellään, miten työelämä voi hyödyntää sosiaalista mediaa entistä laajemmin. Opinnäytetyön tutkimusosiossa selvitettiin, miten sosiaalisessa mediassa rekrytoidaan onnistuneesti. Tutkimusta varten haastettelin kahta täysin eri tahoa: julkista sektoria ja yksityistä yritystä. Haastateltaville yrityksille esitettiin kysymyksiä heidän sosiaalisen median käytöstä sekä sosiaalisen median ja rekrytoinnin yhdistämisestä. Yrityksiltä kysyttiin millaisia työpaikkailmoituksia sosiaalisessa mediassa voi julkaista sekä mitä tyypillisiä virheitä voi tehdä, kun rekrytoidaan sosiaalisessa mediassa.
Opinnäytetyössä tuotettiin ohjeistus yrityksille, jotka käyttävät hyvin vähän tai ei ollenkaan sosiaalista mediaa. Tutkimuksen mukaan yrityksille olisi tärkeää liittyä sosiaaliseen mediaan. Tutkimuksessa ilmeni, että rekrytointi sosiaalisessa mediassa ottaa vielä pieniä askelia eikä ole vielä niin suosittua, mitä on väitetty. Varsinkin tulevaisuudessa sosiaalista mediaa aletaan käyttää enemmän myös rekrytointiin. Edelleen olisi hyvä käyttää muitakin rekrytointikanavia, kuten Monster, Oikotie ja mol.fi, sillä sosiaalinen media on näille yleisimmille rekrytointikanaville vain tukena.
Opinnäytetyöhön valittiin kolme teorianäkökulmaa. Ensimmäisenä käsiteltiin sosiaalista mediaa, sen taustaa, palveluita sekä sosiaalista mediaa käsitteenä. Toiseksi kerrotaan rekrytoinnista, joka on jaettu rekrytointistrategiaan ja rekrytointiprosessiin. Kolmantena käsitellään, miten työelämä voi hyödyntää sosiaalista mediaa entistä laajemmin. Opinnäytetyön tutkimusosiossa selvitettiin, miten sosiaalisessa mediassa rekrytoidaan onnistuneesti. Tutkimusta varten haastettelin kahta täysin eri tahoa: julkista sektoria ja yksityistä yritystä. Haastateltaville yrityksille esitettiin kysymyksiä heidän sosiaalisen median käytöstä sekä sosiaalisen median ja rekrytoinnin yhdistämisestä. Yrityksiltä kysyttiin millaisia työpaikkailmoituksia sosiaalisessa mediassa voi julkaista sekä mitä tyypillisiä virheitä voi tehdä, kun rekrytoidaan sosiaalisessa mediassa.
Opinnäytetyössä tuotettiin ohjeistus yrityksille, jotka käyttävät hyvin vähän tai ei ollenkaan sosiaalista mediaa. Tutkimuksen mukaan yrityksille olisi tärkeää liittyä sosiaaliseen mediaan. Tutkimuksessa ilmeni, että rekrytointi sosiaalisessa mediassa ottaa vielä pieniä askelia eikä ole vielä niin suosittua, mitä on väitetty. Varsinkin tulevaisuudessa sosiaalista mediaa aletaan käyttää enemmän myös rekrytointiin. Edelleen olisi hyvä käyttää muitakin rekrytointikanavia, kuten Monster, Oikotie ja mol.fi, sillä sosiaalinen media on näille yleisimmille rekrytointikanaville vain tukena.