Työntekijöiden työajankäytön tutkimus - case Tokmanni Oy Joensuun myymälä
Raatikainen, Joni (2012)
Raatikainen, Joni
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203052786
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203052786
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkastellaan Tokmanni-konserniin kuuluvan Joensuun myymälän työntekijöiden työajankäyttöä infossa, kassoilla, elintarvikeosastolla, rautaosastolla, teknokemiaosastolla ja tekstiiliosastolla seitsemän päivän ajalta maanantaista sunnuntaihin. Työajankäyttöä tutkitaan kaikkien osastojen kokonaisuutena sekä osastoittain. Tokmanni Oy Joensuun myymälässä ei ole tehty aiemmin vastaavanlaista työajankäytönseurantaa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys sisälsi teoriaa ajasta käsitteenä, ajanhallinnan historiasta, työajasta kaupan alalla, työajanseurannasta, aikavarkaista sekä työtehtävien priorisoinnista. Teoria oli tutkimuksen lähtökohtana.
Opinnäytetyössä käytettiin sekä määrällistä että laadullista tutkimusmenetelmää. Määrällinen aineisto kerättiin ajankäytönseurantalomakkeilla ja laadullinen aineisto teemahaastattelun avulla. Ajankäytönseurantalomakkeita täytettiin kaikkiaan 109 ja teemahaastatteluun osallistui myymäläpäällikkö sekä osastovastaava.
Opinnäytetyön tulokset osoittivat eri osastojen erilaisen työajankäytön. Tulosten perusteella viikonlopun osalta asiakaspalvelua tulisi lisätä. Työajankäyttöä voisi tehostaa viikonlopun osalta miettimällä työaikoja uudestaan. Taukoja ja ruokataukoja käytettiin vähemmän kuin niitä oli käytössä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys sisälsi teoriaa ajasta käsitteenä, ajanhallinnan historiasta, työajasta kaupan alalla, työajanseurannasta, aikavarkaista sekä työtehtävien priorisoinnista. Teoria oli tutkimuksen lähtökohtana.
Opinnäytetyössä käytettiin sekä määrällistä että laadullista tutkimusmenetelmää. Määrällinen aineisto kerättiin ajankäytönseurantalomakkeilla ja laadullinen aineisto teemahaastattelun avulla. Ajankäytönseurantalomakkeita täytettiin kaikkiaan 109 ja teemahaastatteluun osallistui myymäläpäällikkö sekä osastovastaava.
Opinnäytetyön tulokset osoittivat eri osastojen erilaisen työajankäytön. Tulosten perusteella viikonlopun osalta asiakaspalvelua tulisi lisätä. Työajankäyttöä voisi tehostaa viikonlopun osalta miettimällä työaikoja uudestaan. Taukoja ja ruokataukoja käytettiin vähemmän kuin niitä oli käytössä.