Sosiaalisen median ja hakukoneoptimoinnin hyödyntäminen markkinoinnissa
Aaltonen, Olli (2012)
Aaltonen, Olli
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202132134
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202132134
Tiivistelmä
Toimeksiantajana opinnäytetyölleni toimii suomalainen hotelli- ja ravintolakonserni Palace Kämp Group Oy. Opinnäytetyössä tutkittiin miten hakukoneoptimointia ja sosiaalista mediaa tulisi käyttää Palace Kämp Groupin muun markkinoinnin tukena. Tutkimuksessa hyödynnettiin sosiaalisen median ja hakukoneoptimoinnin tarkasteluun käytettyjä ohjelmia, joiden avulla saavutettiin tutkimuksen kannalta oleellista tutkimustietoa. Tutkimuksessa hyödynnetyt ohjelmat olivat: Snoobi, Google Analytics, sekä Facebook Admin tools, joita käytettiin tutkimustiedon analysointiin.
Opinnäytetyö kokoaa yhteen tärkeimmät asiat analysoinnin tuloksista. Niitä tuotiin opinnäytetyössä esille diagrammien sekä selventävien tekstiselitysten avulla. Tutkimustuloksista oli havaittavissa, että sosiaalisen median vaikutusalue on jo kansainvälinen, mutta suurin osa kiinnostuneista tuli siltikin Suomesta ja vielä tarkemmin Palace Kämp Groupin ydintoiminta-alueelta pääkaupunkiseudulta. Tutkimus myös osoitti, että aktiiviset toimet sosiaalisen median markkinoinnissa kasvattivat mielenkiintoa. Hakukoneoptimoinnissa tutkittiin avainsanojen ja sivuille ohjaavien linkkien merkitystä, jonka pohjalta voitiin todeta, että avainsanat ja omalle sivulle linkittyvät sivustot tulee valita huolella.
Opinnäytetyö tarjoaa Palace Kämp Groupille työkaluja toimintansa kehittämiseen sosiaalisen median ja hakukoneoptimoinnin osa-alueilla. Tulokset auttavat hahmottamaan sosiaalisen median ja hakukoneoptimoinnin potentiaalia, sekä tunnistamaan niitä työkaluja, joilla toiminnan kehittäminen on mahdollista toteuttaa ilman suuria rahallisia panostuksia.
Opinnäytetyö kokoaa yhteen tärkeimmät asiat analysoinnin tuloksista. Niitä tuotiin opinnäytetyössä esille diagrammien sekä selventävien tekstiselitysten avulla. Tutkimustuloksista oli havaittavissa, että sosiaalisen median vaikutusalue on jo kansainvälinen, mutta suurin osa kiinnostuneista tuli siltikin Suomesta ja vielä tarkemmin Palace Kämp Groupin ydintoiminta-alueelta pääkaupunkiseudulta. Tutkimus myös osoitti, että aktiiviset toimet sosiaalisen median markkinoinnissa kasvattivat mielenkiintoa. Hakukoneoptimoinnissa tutkittiin avainsanojen ja sivuille ohjaavien linkkien merkitystä, jonka pohjalta voitiin todeta, että avainsanat ja omalle sivulle linkittyvät sivustot tulee valita huolella.
Opinnäytetyö tarjoaa Palace Kämp Groupille työkaluja toimintansa kehittämiseen sosiaalisen median ja hakukoneoptimoinnin osa-alueilla. Tulokset auttavat hahmottamaan sosiaalisen median ja hakukoneoptimoinnin potentiaalia, sekä tunnistamaan niitä työkaluja, joilla toiminnan kehittäminen on mahdollista toteuttaa ilman suuria rahallisia panostuksia.