"Tää on tällästä reunalla elämistä..." : Espoon keskuksen asiakasraadin kokemuksia aikuissosiaalityöstä ja toimeentulotukiprosessista
Kuntsi, Maarit (2012)
Kuntsi, Maarit
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202202349
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202202349
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee Espoon keskuksen aikuissosiaalityön asiakkaiden kokemuksia aikuissosiaalityön asiakkuudesta sekä toimeentulotukiprosessista. Menetelmänä käytin asiakasraatia sekä Bikva-mallia. Opinnäytetyöni tarkoitus on ollut tarkastella toimeentulotukiprosessin toimivuutta ja luoda uusia kanavia asiakaspalautteen keräämiseksi sekä osallistaa asiakkaat osaksi heitä koskevaa kehittämistyötä.
Opinnäytetyöni on laadullinen tutkimus ja se on toteutettu yhteistyönä Espoon keskuksen aikuissosiaalityön kanssa. Aineisto on kerätty pääasiassa asiakasraadeissa, jotka kokoontuivat kaksi kertaa. Aineistona käytin lisäksi Espoon, Vantaan ja Helsingin yhteisestä kehittämisfoorumista nousseita ehdotuksia sekä Espoon keskuksen aikuissosiaalityölle järjestettyä keskustelutilaisuutta, jossa käsittelimme asiakasraadista noussutta palautetta.
Opinnäytetyöni keskeiset käsitteet ovat aikuissosiaalityö, toimeentulotuki, asiakaraati, Bikva-malli sekä asiakkaiden osallistaminen.
Asiakkaat antoivat palautetta sosiaaliturvajärjestelmästä, sen toimivuudesta ja siihen liittyvistä puutteista. Tämän lisäksi palautetta annettiin paikallisesti. Paikallinen palaute koski lähinnä työntekijöiden tavoitettavuutta, joustavuutta sekä tulovalvontaa. Kehittämisehdotukset koskivat lähinnä sosiaalitoimen asiointia, sen helpottamista sekä joustavuuden ja uusien asiointikanavien lisäämistä.
Asiakasraati -menetelmä koettiin hyvänä asiakaslähtöisenä mallina. Bikva-malli taas toimi hyvin tiedon keräämisen tukena. Erilaisten asiakaskanavien luominen ja kehittäminen on asiakkaiden osallisuuden kannalta tärkeää. Tulevaisuudessa erilaisten menetelmien käyttö asiakaspalautteen keräämiseksi on ensisijaisen tärkeää. Palautteen avulla voimme luoda paremman ja oikeudenmukaisemman sosiaaliturvajärjestelmän.
Opinnäytetyöni on laadullinen tutkimus ja se on toteutettu yhteistyönä Espoon keskuksen aikuissosiaalityön kanssa. Aineisto on kerätty pääasiassa asiakasraadeissa, jotka kokoontuivat kaksi kertaa. Aineistona käytin lisäksi Espoon, Vantaan ja Helsingin yhteisestä kehittämisfoorumista nousseita ehdotuksia sekä Espoon keskuksen aikuissosiaalityölle järjestettyä keskustelutilaisuutta, jossa käsittelimme asiakasraadista noussutta palautetta.
Opinnäytetyöni keskeiset käsitteet ovat aikuissosiaalityö, toimeentulotuki, asiakaraati, Bikva-malli sekä asiakkaiden osallistaminen.
Asiakkaat antoivat palautetta sosiaaliturvajärjestelmästä, sen toimivuudesta ja siihen liittyvistä puutteista. Tämän lisäksi palautetta annettiin paikallisesti. Paikallinen palaute koski lähinnä työntekijöiden tavoitettavuutta, joustavuutta sekä tulovalvontaa. Kehittämisehdotukset koskivat lähinnä sosiaalitoimen asiointia, sen helpottamista sekä joustavuuden ja uusien asiointikanavien lisäämistä.
Asiakasraati -menetelmä koettiin hyvänä asiakaslähtöisenä mallina. Bikva-malli taas toimi hyvin tiedon keräämisen tukena. Erilaisten asiakaskanavien luominen ja kehittäminen on asiakkaiden osallisuuden kannalta tärkeää. Tulevaisuudessa erilaisten menetelmien käyttö asiakaspalautteen keräämiseksi on ensisijaisen tärkeää. Palautteen avulla voimme luoda paremman ja oikeudenmukaisemman sosiaaliturvajärjestelmän.